Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Socialt inkompetent?

Sitter och lyssnar på Karlavagnen i P4, som för dagen har temat Sociala medier. Det programmet brukar alltid vara värt att lyssna på, men man kan inte säga detsamma om dem som ringer in dit (tyvärr!). De som ringer in verkar alla vara av uppfattningen att de som använder sociala medier är socialt inkompetenta människor som använder sociala medier för att de inte klarar av att umgås med människor i verkliga livet.

Vilken vansinnigt tråkig inställning somliga har! Min erfarenhet är att de som är socialt kompetenta på nätet är precis lika kompetenta även utanför nätet (”live”, som telefonörerna envisas med att säga). De som har många vänner på Facebook brukar, enligt mina erfarenheter, även ha många vänner utanför Facebook. Klarar man inte av att vara social mot någon öga mot öga har man troligen lika svårt med det på nätet.

Men det som retar mig allra mest är att de som ringer in till programmet verkar tro (även om det inte sägs rakt ut) att de som är aktiva på sociala medier är någon särskild sorts människor (eller rymdvarelser, kanske?) som inte finns i verkligheten. Sådana fördomsfulla människor verkar inte förstå att dem som sitter på andra sidan dataskärmen är precis samma människor som du träffar på jobbet, i skolan, på festen, och som står bakom dig i kassakön på ICA. Vad är folk rädda för egentligen? Och varför är det så okej att ha fördomar när det gäller sociala medier när det inte brukar vara accepterat i övriga fall?

Hade jag haft någon röst att tala med hade jag ringt in till programmet och gett en mer nyanserad bild av det hela … (För den som inte vet har jag problem med talet på grund av min sjukdom.)

2 svar

  1. Håller med fullständigt! De mest aktiva av mina vänner på fb är också väldigt sociala och utåtriktade annars också. Speciellt kollegorna.

    2011/06/11 kl. 07:45

  2. Hej Johan!
    Vad bra att du skrev din adress på K1 så att jag hittade hit:). Jag länkar till dig på min blogg.
    Bra skrivet. Jag är av samma uppfattning som du. De som är socialt handikappade bortom datorn brukar vara det i sociala medier också. Det är min erfarenhet. ”Skaffa dig ett liv”, säger somliga, som om man inte lever eller som om det inte är verkligt när man kommunicerar via nätet.
    Stor kram!

    2011/06/18 kl. 06:03

Kommentera

