Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Om Tjärven av John Ajvide Lindqvist

Jag hade planerat ett inlägg om e-böcker till senare, och det kommer, men en dagsaktuell händelse gör att jag känner att jag måste skriva ett inlägg i ämnet redan nu.
E-bokentusiast som jag är blev jag överlycklig när jag läste att John Ajvide Lindqvists (JAL) senaste roman enbart skulle ges ut digitalt, det vill säga som e-bok och mp3-bok. Äntligen vågar en namnkunnig och respekterad författare satsa på den nya tekniken! tänkte jag. Jag förutspådde att det hela skulle innebära det definitiva genombrottet för e-boken i Sverige, där den har fått ett betydligt kyligare mottagande än i USA, där de i princip säljer lika bra som vanliga tryckta böcker (läs bland annat här).

Idag läser jag dock att boken i fråga under första veckan sålde 300 exemplar och därefter i princip noll! En lika oväntad som tråkig nyhet. Jag har själv inte läst något av hans tidigare verk, och är egentligen inte särskilt intresserad av den genre han skriver i, men jag blev så glad över hans initiativ att jag faktiskt övervägde att stötta det genom att köpa ett exemplar. Jag hade tidigare förutspått att e-boken skulle få sitt genombrott i Sverige när någon välkänd författare vågade satsa på formatet. Någon lämpligare författare än JAL hade jag inte kunnat tänka mig för ändamålet. Han har många yngre läsare, och jag har alltid inbillat mig att det är de som är mest villiga att lära sig och ta till ny teknik. Mycket sorgligt, framför allt för JAL själv, som nog har satsat både mycket pengar och prestige i detta projekt (eftersom han gav ut det på eget förlag).

Varför gick det som det gick? DN spekulerade i en artikel om att boken var för billig, men det har jag mycket svårt att tänka mig. Inom nationalekonomin finns en teori om så kallade Giffen goods (varor vars efterfrågan ökar när priset ökar), men det har knappast gått att identifiera såna varor i verkligheten. Jag tror inte att det är det som är förklaringen. Jag tror inte heller att uppmärksamheten har varit för liten. Alla som följt JAL och hans författarskap lär nog ha hört talas om Tjärven. Som jag förstått saken verkar ilskan bland hans läsekrets ha varit stor över att boken inte släpptes i tryckt format. Nej, det är varken priset eller uppmärksamheten som varit problemet. Jag tror att det helt enkelt är motviljan mot ny teknik som är problemet, sorgligt men sant.

Jag har dock inte på något sätt givit upp hoppet om e-bokens genombrott i Sverige. Eftersom den är så pass stor på andra håll i världen är det ingen modefluga som kommer att försvinna. Men jag förstår mycket väl att det här inte lockar några andra namnkunniga författare att satsa på formatet. Ska dock åtminstone dra ett litet strå till stacken genom att låna Tjärven från elib nu.

(Jag är medveten om att det här är ett kontroversiellt ämne, och jag respekterar alla som inte tycker om e-böcker. Jag hoppas dock att ni visar samma respekt för mig genom att inte skriva kommenterar som enbart handlar om hur fel jag har eller hur dåliga e-böcker är. Din tid är mer värdefull än så!)

Kommentera

