Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Om tjusningen med poddradio

Jag tänkte ägna dagens inlägg åt någonting som varit ett stort intresse för mig i flera år, men som jag tror att många sorgligt nog har missat, nämligen poddradio, eller podcasts över huvud taget. I det här inlägget inriktar jag mig främst på SR:s poddradio, men det går även att ladda ned poddradio från exempelvis BBC, och det går att ladda ned en hel del poddtv-program från SVT också om man vill.

Podcast är en allmän term som används vare sig innehållet är radio eller TV-program/hemgjorda filmklipp. ”Pod” syftar på metoden, inte innehållet. Prefixet ”pod” har ingenting med iPod att göra, vilket man lätt kan tro (även om uttrycket ursprungligen syftade på just iPod). Jag trodde själv under en lång tid att man måste ha en iPod för att kunna ta del av sändningarna. Eftersom jag aldrig ägt någon iPod, och över huvud taget aldrig heller funderat på att skaffa någon, var det en lättnad att se att man faktiskt inte alls behövde någon iPod för att kunna ta del av poddsändningarna. Microsoft gjorde försöket att istället lansera uttrycket netcast, vilket dock aldrig fick något genomslag (vilket faktiskt var synd, för netcast var ett bättre och mindre förvirrande uttryck).

I över tre år har jag ”prenumererat” på ett stort antal program. Att prenumerera innebär att varje gång ett program har sänts laddas det automatiskt ned till det program som man använder (jag använder iTunes, men det finns fler alternativ). Ordvalet kan tyckas förvirrande eftersom det faktiskt är alldeles gratis! Men det är ett ganska smidigt uttryck att använda, för det beskriver ju precis vad det handlar om. Poddradiosändningen laddas automatiskt ned till programmet, precis som morgontidningen landar på hallgolvet varje morgon (för den som har någon morgontidning, det vill säga). Jag har haft stor nytta av programmen när jag varit ute och rest (att lyssna på hårdrock under en hel 12-timmars tågresa kan faktiskt bli litet påfrestande i längden, poddradioprogram är ett utmärkt komplement) eller när jag hållit på med någon form av monoton, tråkig sysselsättning där jag behövt lite ”sällskap”.

All musik och eventuella nyhetssändningar redigeras bort, vilket gör det hela mycket bättre (inget ont om musik, men om man lyssnar på ett intressant radioprogram utgör den mestadels ett distraktionsmoment). Musiken redigeras bort av rättighetsskäl. Detta gör att SR kan tillhandahålla programmen i princip hur länge som helst. De försvinner därför inte efter några veckor, som de gör från 30-dagarsarkivet. SR tillhandahåller även flera program som inte längre sänds!

Jag kommer säkert att skriva om poddradio fler gånger, eftersom det är ett utomordentligt men föga uppmärksammat sätt att ta del av medier. För alla oss som älskar att lära oss nya saker är Vetandets Värld i P1 eller Språket i P1 underbara program att lyssna på. Den som är litteraturintresserad bör även kolla in Publicerat i P1 och Biblioteket i P1. Poddradion gör definitivt att det känns roligare att betala TV-licensen. Den som vill veta mer om poddradio kan läsa här!

Kommentera

