Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Första personen låtsas vara tredje person?

Jag brukar ofta besöka Smashwords, som faktiskt är ett riktigt bra forum för författare utan förlagskontrakt att nå ut till sina läsare. Kommer att skriva mer om det i kommande inlägg, men tills dess kände jag att jag bara måste ta upp ett fenomen som jag stött på lite då och då, och som är så fånigt att det är på gränsen till lyteskomik.

På Smashwords kan författaren skriva en presentation av sig själv, vilket är första (och kanske enda) chansen att fånga läsarens intresse. Vid flera tillfällen har jag stött på författarpresentationer som är skrivna i tredjeperson (han, hon) fastän det är pinsamt uppenbart att det är författaren själv som skrivit texten! Hur kan det vara så uppenbart? Jo, för att texterna är ofta så pass taffligt skrivna att man förstår att det inte är något PR-proffs som ligger bakom dem. Eftersom i stort sett alla exempel jag har stött på har varit författare utan förlagskontrakt råder det knappast någon tvekan om att det är författaren själv som skrivit om sig själv i tredje person, och tro mig, det blir aldrig bra!

Kort sagt, gör inte om det misstaget! Det är absolut inget fel att skriva presentationstexter om sig själv, felet uppstår när man försöker få det att framstå som att någon annan har skrivit texten. Skriver du om dig själv, skriv i första person! Jag blir ärligt talat inte det minsta lockad att läsa en bok skriven av en författare med en illa skriven presentation som han/hon försökt formulera som en text från en pressrelease eller liknande, utan att behärska det sättet att uttrycka sig! (Vilket i sig inte är något konstigt, för det är en väldig skillnad mellan att skriva skönlitteratur och presstexter.)

Författarna kan mycket väl vara jättebra, sina taffligt formulerade presentationstexter till trots, men risken finns att de skrämmer bort läsarna och att de därför aldrig får upptäcka hur bra författaren faktiskt är … (Har stött på det här fenomenet på fler platser än Smashwords, exempelvis på den svenska liknande sidan Vulkan.se, det blir om möjligt ännu värre på svenska!)

3 svar

  1. Ska kolla smashwords bara för det:). Det blir ju lite som att genomskåda en bluff, och bara det gör att man drar öronen åt sig.
    kram

    2011/06/19 kl. 08:42

  2. Klart man drar öronen åt sig när någon inte har vett att inse sina egna begränsningar. Att kunna skriva bra böcker och att vara duktig på PR är två helt skilda saker, och man kan inte kräva att någon ska behärska båda delarna. Men det gäller som sagt att inse sina begränsningar!

    Idag, i ett helt annat sammanhang, snubblade jag in på en hemsida där en författare givit ut en bok på eget förlag (vilket drevs av författaren själv). Där beskrevs boken som om det vore en utomstående person som skrivit texten (med värderande ord som ”spännande” och liknande), fastän det utan tvekan var författaren själv som skrivit den. Det var 10 gånger värre än det exempel som jag tog upp i det här inlägget! Suck…

    2011/06/19 kl. 23:07

  3. Men jösses! Förstår inte författaren att h*n blir genomskådad och att man skrattar lite och skakar på huvudet åt det här?
    En helt annan sak. Jag svarar på din kommentar till bloggtipsinlägget här, eftersom det var ett tag sedan jag postade det. Man bör alltid svara i sin egen blogg även om det känns bakvänt i början. När man bara får en och annan kommentar går det bra att leta upp kommentatorns blogg och svara där. Men det blir oerhört tidskrävande om man får 10-15 kommentarer per inlägg. Alla vana bloggare svara i egen blogg och svara ska man göra tycker jag:).
    kram!

    2011/06/20 kl. 13:01

Kommentera

