Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Vem får recensera?

Egentligen har jag lovat mig själv att sluta vara så debattglad som jag brukat vara tidigare, men en aktuell diskussion gör att jag ändå måste skriva ett inlägg. Jag kommer antagligen att ångra det här, men i så fall får jag väl göra det. Jag skriver det här för att ge min syn på vem som får recensera. Det korta svaret är att alla får recensera! Internet och sociala medier ger vem som helst möjligheten att skriva recensioner, och det är definitivt inget fel med det.

Är alla lika lämpade att skriva recensioner? Somliga har mer förkunskaper än andra och har mer att jämföra med och relatera till, men det betyder inte att de som inte har det är mindre lämpade att skriva recensioner! Det ska stå alla fritt att skriva recensioner, därefter är det upp till oss läsare att avgöra vilka recensenter vi litar på och vilka som har preferenser som stämmer så pass väl överens med våra egna att vi vågar ta deras ord mer eller mindre för givna.

Att en recensent som gillar deckare ger Camilla Läckbergs senaste bok fem getingar i Expressen kommer inte att få mig att läsa den, eftersom jag inte tycker om deckare. Med andra ord har vi olika preferensramar. Det är dock inga som helst problem för min del. Jag ser inga problem i att någon recenserar deckare. Jag är dock medveten om att jag och den aktuelle recensenten inte tycker om samma typ av böcker, därför tillmäter jag den aktuella recensionen ganska låg vikt. Om däremot en recensent som tycker om fantasy ger en fantasybok en överkorsad geting kan det vara en signal till mig att jag bör överväga om den boken verkligen är något för mig. Det är dock betydligt fler faktorer än själva betyget som avgör sånt för mig. Om handlingen verkar intressant kan jag såklart tänka mig att läsa den ändå, trots att den fått lägsta tänkbara betyg. Jag har sett ett antal filmer som förärats med något av de lägre betygen av olika recensenter, men som ändå varit jättebra utifrån mina egna preferenser.

Betyget säger med andra ord inte allt. Man måste sätta det i ett sammanhang. För att det ska gå att tolka vad betyget innebär måste man veta vad recensenten har för egna preferenser. Det vet man bara genom att läsa många olika recensioner. Troligen kommer man ganska snabbt att upptäcka vilka som tycker om ungefär samma saker som man själv gör, och vilka som inte tycker som man själv. Först då vet man hur man ska tolka betyget. Kort sagt, alla får recensera! Det är dock du som läsare som själv måste göra jobbet med att veta hur recensionen ska tolkas.

2 svar

  1. Bra inlägg! Konkret och informativt. Det behöver du verkligen inte ångra! Jag håller med på alla punkter för övrigt, men det har du väl förstått redan:).

    2011/06/20 kl. 13:49

    • Tack Maria!🙂

      Nej, jag hoppas verkligen att jag inte behöver ångra det här inlägget. Faktum är ju att vad man än skriver så finns det ju (tyvärr!) alltid någon som känner sig trampad på tårna, och man kan ju faktiskt inte tänka på det hela tiden. Alla har ju rätt till sin egen åsikt, och världen vore ganska tråkig om alla tyckte lika hela tiden🙂

      2011/06/20 kl. 14:02

Kommentera

