Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Midsommarafton!

Idag är det midsommarafton, och då vill man antagligen göra annat än att läsa blogginlägg, så därför blir det bara ett kort inlägg idag.

För några timmar sedan avslutade jag det 270:e och sista kapitlet i Det magiska förbundet, den serie som dominerat mitt skrivande ända sedan jag började med den 2007 (det blir 270 kapitel om man räknar samman alla kapitel i de sju delarna). Jag fick skriva ett helt nytt sista kapitel, eftersom det gamla avslutningskapitlet inte längre passade in. Avslutningskapitlet från det första utkastet var ganska lättsamt. Det nya avslutningskapitlet är betydligt mer allvarsamt. Jag kände tidigt att en bok med ett sådant allvar, och där flera av de mer framträdande karaktärerna möter döden, inte kunde sluta som den tidigare gjorde. Att avsluta en så pass mörk berättelse på ett så skämtsamt vis kändes inte riktigt värdigt. Men med det nya slutet slutar den långa serien på bästa sätt!

Nu återstår bara korrekturläsning på del 2-5, samt på några nyskrivna kapitel i del 7. Jag kommer antagligen att göra det så snart som möjligt för att serien ska bli färdig en gång för alla.

Men innan dess ska jag fira midsommar tillsammans med Maria! Det såg länge ut som att det skulle bli ”klassiskt midsommarväder” här i Kiruna, men nu är himlen alldeles klarblå och det ser riktigt lovande ut! Maria var och storhandlade idag, så det kommer att bli en helt underbar midsommarafton, det är jag helt säker på.

Glad midsommar på er allihop!🙂

Kommentera

