Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Jag fann fem fel på Smashwords

Visst, alleritterationer är ett fel i sig, men jag hittade fem fel på Smashwords som jag tyckte var värda att uppmärksamma. Det är dock inte fel på sidan i sig, utan på dem som använder den! Smashwords är ett utmärkt forum för den som vill nå ut med sina e-böcker till internationella läsare, men då gäller det att använda forumet på bästa sätt. Jag hittade fem exempel på vad som inte är bästa sätt. (Jag utger mig inte för att vara expert, men jag utger mig definitivt för att vara konsument, och i det här fallet är det samma sak:)

Första exemplet: Korta och dyra böcker! Många böcker jag hittat kostar $5 eller liknande och innehåller 20 000 ord eller mindre. Det motsvar ungefär 70 boksidor! Är man verkligen beredd att betala motsvarande ungefär 35 kronor för en så pass kort bok av en helt okänd författare, när det finns åtskilliga böcker som är längre och kostar mindre? Troligen inte. Man undrar om författaren gör någon form av chansning som sätter ett så högt pris på sin bok?

Andra exemplet: Fula omslag! Kalla mig ytlig, men i min värld kan ett genomtänkt omslag vara skillnaden mellan ett väckt intresse och att jag går vidare till nästa bok, detta gäller troligen mer än någonsin på en sida som Smashwords där man inte har så mycket annat att gå efter. Nej, det är inte enkelt att göra ett snyggt omslag, men om man menar allvar med sitt skrivande måste man ändå ta tag i det hela. ”Don’t judge the book by its cover” är ett vanligt talesätt i den engelskspråkiga delen av världen, men ärligt talat: Vem har inte någon gång dömt en bok efter omslaget?

Tredje exemplet: Snygga omslag på korta böcker! Inte sällan stöter jag på böcker med kanonsnygga omslag, men där boken inte sällan visar sig vara extremt kort (inte sällan väldigt kort även för att vara en novell). För mig signalerar det att författaren inte gjort omslaget själv, och kanske inte heller ens har frågat den verklige upphovsmannen om lov att använda omslagsbilden. Givetvis behöver det inte vara så, men det känns faktiskt konstigt med extremt korta böcker med påkostade omslag och romaner med slarviga omslag, det borde rimligtvis vara tvärtom! Chansen är troligen större att man ger en novell en chans trots ett tråkigt omslag än en hel roman med tråkigt omslag. Ett närliggande fenomen är ett jättesnyggt omslag kombinerat med en slarvigt skriven ”baksidestext” som inte väcker det minsta intresse, vilket jag också sett flera exempel på. Ridå! För att väcka någons intresse måste både omslaget och ”baksidestexten” hålla måttet. (Baksidestexten kallar jag den text som syns jämte omslaget där författaren presenterar sin bok.)

Fjärde exemplet: Inget omslag alls! Räck upp en hand den som känner sig sugen på att läsa en bok med Smashwords eget intetsägande standardomslag …? Nej, alla kan inte vara lika duktiga på att skriva som att designa omslag, men nya tider och nya kanaler ställer nya typer av krav. Att kunna skapa ett eget omslag är troligen en förutsättning för att kunna nå ut med sitt skrivande på nätet. Till och med ett mycket enkelt omslag med bara titeln mot enfärgad bakgrund väcker mer intresse än ”default”-omslaget.

Femte exemplet: Dåliga presentationstexter! Det här har jag tagit upp tidigare. Författaren har gjort ett försök att skriva en journalistiskt utformad presentationstext om sig själv skriven i tredje person, trots att det är helt uppenbart att författaren själv har skrivit presentationstexten. Detta är ett så kallat ”epic fail”. Ett exempel som jag stötte på var en kille som skrivit en presentationstext om sig själv i tredje person, som i stort sett bara var en uppräkning av hans fritidsintressen. Vilken professionell skribent skulle utforma en presentationstext på det viset? Den texten fångade åtminstone inte mitt intresse. Det är alltid bättre att skriva i första person om man skriver sin presentationstext själv. Jag är tämligen övertygad om att läsaren kommer att ha mer överseende med eventuella fel och logiska kullerbyttor om man har hållit sig på en språklig nivå som man behärskar och är personlig i sitt tilltal, snarare än att försöka framstå som en PR-konsult.

Men men (”The bottom line”): Smashwords är ett ovärderligt redskap för författare utan förlagskontrakt. Rätt använt kan man ha stor nytta av det. Det finns författare som kan försörja sig på de böcker de säljer där (och de kostar inte $5!).

Ett svar

  1. Tack för dina åsikter. Jag har funderat på att använda dem, men…nja…inte riktigt kommit dit än.
    Ha det

    2011/07/05 kl. 06:25

Kommentera

