Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

E-bokens väntan på genombrottet

Början på det här blogginlägget kommer kanske att förvåna somliga, men jag vill redan nu passa på att varna för att dagens inlägg kommer att behandla ett kontroversiellt ämne. Nej, jag tänker inte skriva om politik, religion, PC v/s Mac eller hårdrock v/s synth utan om … e-böcker! Jag upphör ärligt talat aldrig att förvånas över hur pass uppretade många människor blir av någonting så harmlöst som e-böcker. Det här inlägget kommer i första hand att handla om e-boken som företeelse. Jag kommer inte att skriva någonting om nackdelarna med ”traditionella” böcker, och hoppas därför slippa arga inlägg från dem som inte håller med mig. Som sagt, din tid är mer värdefull än att du ska ägna den åt att vara arg på mig för att jag tycker om e-böcker. Världen är stor nog för oss alla att tycka olika.

Det behöver knappast sägas att e-boken haft en komplicerad tillvaro i Sverige. Jag har i ett tidigare inlägg berättat om misslyckandet med Tjärven av John Ajvide Lindqvist. Som jag skrev då blev jag överlycklig när jag läste att han enbart skulle ge ut den i digital form. Både han och jag trodde nog att Tjärven skulle innebära det definitiva genombrottet för e-boken i Sverige. Vi hade fel båda två. Man får nästan känslan att inte ens Stieg Larsson, om han återuppstod och gav ut fjärde delen av Millennium-serien enbart som e-bok, skulle kunna rädda den. Det svenska ointresset för e-boken verkar vara grundmurat, men jag måste erkänna att jag har svårt att förstå varför.

Till skillnad mot vad man skulle kunna tro i en sådan här situation har e-boken knappast fått för lite uppmärksamhet. Den har uppmärksammats åtskilliga gånger i media. DN publicerade bland annat den här mycket intressanta artikeln, där bland annat litteraturvetaren Ann Steiner intervjuas. Hennes hypotes är att läsarna vill vara säkra på att en bok har passerat ”nålsögat” hos ett förlag, vilket skulle tjäna som en form av kvalitetsgaranti. Jag kan mycket väl förstå det resonemanget (även om jag inte riktigt håller med om det), men Steiner missar en viktig aspekt av det hela, eftersom hon verkar tro att det i första hand är outgivna författare som ger ut e-böcker: Inte ens en författare som Lindqvist, som utan tvekan redan passerat det så kallade nålsögat, lyckas sälja e-böcker! Även etablerade författare har svårt att sälja e-böcker. Steiners tolkning av e-boken som något slags ”fattigmanssubstitut” för en tryckt bok känns lite märklig. Det verkar knappast vara innehållet som inte håller, utan det är helt enkelt mediet i sig som inte tilltalar oss svenskar.

E-boken får fortsätta vänta på sitt genombrott i Sverige, men jag betvivlar inte att det kommer. Som jag tidigare skrivit är e-boken ingen fluga som kommer att försvinna, med tanke på hur pass populär den blivit på många andra håll i världen. Världen är stor nog för både e-böcker och traditionella böcker att samsas sida vid sida.

To be continued, det finns mycket mer att säga när det gäller e-böcker.

2 svar

  1. Jag tror att det många gånger är priset som stoppar e-boken från att slå igenom. Jag blev lite nyfiken på en bok som kom ut som e-bok förra månaden och gick in på adlibris för att köpa. Döm om min förvåning när boken kostade 120 kronor – för en e-bok. Aldrig i livet att jag skulle köpa den. Tjärvens 89 kronor tycker jag faktiskt också är för dyrt. Jag skulle lätt kunna köpa den i bokformat för det priset, men inte e-bok. En e-bok ska ligga runt femtiolappen för att jag ska köpa den, speciellt eftersom jag inte heller har någon läsplatta och måste läsa på vanlig skärm. Om jag någon gång ger ut en e-bok så ska jag banne mig se till att priset är så lågt som bara möjligt.

    2011/07/06 kl. 08:14

    • Jag håller med. De är alldeles för dyra, men det beror troligen till stor del på att momsen på e-böcker är mycket högre än på pappersböcker. Men det är inte enda förklaringen, för priset kan knappast ha varit problemet för ”Tjärven” (eftersom det inte fanns några alternativ!).

      Är, som bekant, på gång att ge ut ”Det magiska förbundet” som e-bok. Tänker sätta ett så lågt pris som möjligt. Jag vinner inget på att chansa och sätta ett högt pris. De engelska versionerna, som jag tänker sälja via Smashwords m.m. kommer att kosta $0,99.

      2011/07/06 kl. 12:26

Kommentera

