Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

E-boken och jag

Gårdagens blogginlägg handlade om e-böcker, och jag tänkte dröja mig kvar vid det ämnet. I dagens inlägg tänkte jag berätta varför jag personligen är så pass förtjust i e-böcker, men jag kommer inte att göra någon jämförelse mellan e-böcker och traditionella böcker, för en sån jämförelse känns ganska meningslös. Det är två sidor av samma mynt: Olika men fungerar på samma sätt, och den ena sidan utesluter inte den andra.

Till att börja med tror jag att det handlar mycket om min personlighet. Jag tilltalades av enkelheten med mp3-filer redan på den tiden när man faktiskt var tvungen att förklara vad mp3 var för något. Jag älskade att spela in blandband och såg alltid till att ha ”uppdaterade” blandband redo att lyssnas på när jag kände för. När mp3 gjorde sitt intåg i mitt liv gjorde jag digitala filer i datorn av alla mina favoritlåtar, och därefter var det en enkel sak att spela in blandband på kassett eller minidisc. Med andra ord var jag ganska tidig med att konsumera medier via datorn. Vare sig det har handlat om filmer, musik, radio, tidningar eller böcker har det alltid känts lika naturligt för mig att använda datorn för att ta del av det. Så för mig var e-boken inget främmande eller konstigt, utan bara ytterligare ett medium som jag kunde konsumera via datorn.

Nästa anledning till att jag tilltalats av e-boken är att den faktiskt är möjlig att skapa helt på egen hand. Även om det givetvis underlättar att ha hjälp av skarpögda personer som korrekturläser och påpekar fel och brister är man inte beroende av hjälp utifrån för att skapa en e-bok. Man behöver inget tryckeri, och man behöver inte anlita hjälp med sättningen. (Det vanligaste e-boksformatet epub gör att man av naturen inte behöver göra någon traditionell sättning, men om man ska göra en bok i pdf-formatet kan det underlätta.) Det är givetvis aldrig fel att ta hjälp av andra för att skapa sina projekt, men att kunna genomföra hela projektet helt på egen hand passar mitt sätt att arbeta. Jag arbetade på liknande sätt med Wintersleep, där jag arbetade själv från komposition till färdig master. Olika människor har olika sätt att arbeta, och alla måste välja det sätt att arbeta som man känner fungerar bäst. Med tanke på min livssituation behöver jag ett arbetssätt där allt kan göras i  ett tempo som passar för mig. Är många andra inblandade i projektet fungerar inte det. (På Smashwords behöver man över huvud taget inte tänka på sättning, det ordnas automatiskt förutsatt att dokumentet är korrekt formaterat.)

Den tredje anledningen är att det faktiskt är gratis. Att göra en e-bok tillgänglig via elib innebär såklart en mindre kostnad, men själva framställningen kostar inget. En tryckt bok kostar dyra pengar. Det finns gratisprogram för att skapa e-böcker. Någon kan invända och påpeka att kostnaden för att framställa en bok är ett sätt att visa att man verkligen tror på sitt material, och det är en fullt giltig synpunkt, men om man kostar på att göra sitt verk tillgängligt via elib (och därigenom tillgänglig genom nätbokhandlarna och biblioteken) har man ju faktiskt gjort den investeringen för att visa att man verkligen tror på sitt manus. Det är billigare, men det är fortfarande en investering som man inte kostar på något som man innerst inne inte tror på.

Den fjärde anledningen är att en e-bok inte har samma begränsningar som en fysisk bok. Mitt kommande projekt är att ge ut Det magiska förbundet som e-bok, i en samlingsvolym som innefattar alla sju delarna. Det innebär alltså att du som läsare har möjlighet att köpa motsvarande ungefär 2400 sidor litteratur för ett pris som i sammanhanget är närmast obetydligt (kan inte riktigt svara på hur mycket återförsäljarpriset blir, får återkomma kring detta). Det skulle aldrig gå att trycka 2400 sidor i en volym, ens om man använde, så kallat, psalmbokspapper. Onekligen en fördel. Och även om det rent teoretiskt skulle gå att trycka en bok på 2400 sidor skulle kostnaden för konsumenten bli mycket hög, det vore omöjligt att kunna sälja den till ett rimligt pris.

Den femte anledningen är att en e-bok i teorin kan hållas ständigt uppdaterad. Det finns inget som hindrar att författaren ändrar en formulering som känns konstig, lägg till någonting nytt eller aktualiserar materialet. Det går givetvis inte att uppdatera en e-bok som redan finns ute i handeln, men det finns inget i formatet i sig som förhindrar att författaren håller den ständigt uppdaterad. För en fysisk bok som måste sättas och tryckas tar det betydligt längre tid att göra detta.

Den sjätte anledningen till att jag tycker om e-böcker (och den sista anledningen jag tänkte avhandla just idag) är tillgängligheten. En e-bokläsare (vare sig det handlar om en läsplatta eller ett program i datorn) gör det möjligt att föra med sig en stor mängd böcker som inte tar någon fysisk plats. Och dessutom riskerar e-boken inte att ta skada på samma sätt som en tryckt bok kan göra. Själv har jag alltid omsorgsfullt packat in böckerna i plastpåsar när jag varit ute och rest, för att inte riskera att de ska ta skada. Det finns inget som gör mig så ledsen som skadade böcker! Eftersom e-boken av naturen fungerar på ett helt annat sätt slipper man det problemet.

Det finns givetvis även nackdelar med e-böcker, vilket kommer att behandlas i kommande inlägg. Jag tar tacksamt emot förslag på sånt som är problematiskt med e-boken och som jag bör ta upp, men jag hoppas innerligt slippa alla kommentarer i stil med ”e-böcker är skit” och liknande. Jag är fullt medveten om att det här är ett kontroversiellt ämne och jag respekterar att alla har olika åsikter. Det bör dessutom tilläggas att jag själv inte har någonting emot tryckta böcker, tvärtom! För mig är de som sagt två olika saker som är bra på olika sätt. Jag är uppväxt i ett hem som alltid varit fullt med böcker, så jag har absolut inga problem med de traditionella böckerna.

Ett svar

  1. Marita

    Genomtänkt och intressant inlägg Johan!

    2011/07/07 kl. 08:25

Kommentera

