Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Titeln är inte kort, men å andra sidan är den inte bra heller

Alla som följt mina inlägg på kapitel 1 har troligen lagt märke till att det finns åtminstone en företeelse som brukar reta mig lite extra, nämligen boktitlar som är lika långa som E4 mellan Haparanda och Helsingborg. Dagens inlägg handlar om alldeles för långa boktitlar! Förmodligen är det en företeelse som förekommit länge, men jag tycker mig ha noterat att det blivit ännu vanligare den senaste tiden. Några relativt aktuella titlar (utgivna 2006-2010) som är värda att notera är:

  • Jag behöver dig mer än jag älskar dig och jag älskar dig så himla mycket av Gunnar Ardelius. Ett hopplöst namn som ärligt talat inte säger någonting. Till skillnad från de övriga fyra titlarna som jag använder som exempel känns det inte ens som att upphovsmannen har använt fantasin för att komma på den titeln. Gunnar är dock en skicklig ung författare som har framtiden för sig. Det är bara titeln på boken som jag inte gillar.
  • Jag har kokat tvåhundratusen potatisar – men kan inte erinra mig en enda av dessa av Lasse Eriksson. Frid över Lasses minne, han var en stor man som jag minns från åtskilliga humorprogram genom åren. Men den där boktiteln var inte hans ljusaste stund.
  • Och jag läste att det var omöjligt att leva lycklig förutan dig av Mark Levengood. Hur många gånger behöver du läsa den titeln för att minnas den …?
  • Du är rötterna som sover vid mina fötter och håller jorden på plats av Eli Levén. En prisbelönt ung författare som har framtiden för sig. Men förhoppningsvis kommer hans nästa roman att ha ett namn som går att komma ihåg.
  • Att vara med henne är som att springa uppför en sommaräng utan att bli det minsta trött av Alex Schulman. Vad ska man säga? Vågar man gissa att Piratförlaget internt kallade den här boken ”Att vara med henne”? Tror inte ens att de själva lyckades komma ihåg hela den där titeln. Ett riktigt skräckexempel, enligt min mening.

Det här är alltså några relativt nyutgivna böcker. Jag säger ingenting om böckerna i sig eller om deras författare, det är inte det som är föremålet för det här inlägget, utan enbart titlarna på böckerna. Jag förstår ärligt talat inte meningen med de nämnda titlarna. I min värld signalerar de här titlarna inte fantasi eller originalitet, utan de känns tvärtom ganska krystade. En bra titel i min värld är kort, tydlig, slagkraftig och enkel att komma ihåg. Här är några exempel på bra, relativt aktuella boktitlar (2009-2011):

  • Udda av Sara Lövestam
  • De inneboende av Frida Edman
  • Livet deluxe av Jens Lapidus
  • Vad hatet gör kan ingen fatta av Marie-Chantal Long
  • Strömkarlen av Johanna Limme och Martin Palmqvist
Samtliga dessa titlar säger mer på max sex ord än vad de tidigare nämnda titlarna säger på 10+ ord! Alla de kortare titlarna säger någonting om vilken typ av bok det är, vilken typ av språk den har, eller när den utspelar sig. Ingen av de långa titlarna säger någonting om det! En bild säger mer än tusen ord, men en titel på fem ord säger definitivt mer än en titel på tusen ord.
Notera att samtliga exempel på de långa titlarna är böcker som skrivits på svenska. Jag har sällan stött på en titel på en översatt bok som varit sådär lång och krystad (men därmed inte sagt att det inte förekommer). Men man måste faktiskt fråga sig om de hopplöst långa titlarna är en rent svensk företeelse.
(Det här inlägget är, som tidigare sagts, inte på något vis avsett som någonting personligt mot de ovan nämnda författarna och är inte avsett att kommentera de aktuella böckernas innehåll.)

Ett svar

  1. Fast jag hade köpt in Gunnars bok till vår ord och bild-profilklass och ingen av de som läste den tyckte att den var bra. Krånglig, grov och platt, tyckte de och trots att jag bara har läst några kapitel är jag beredd att hålla med. Jag kommer inte köpa in något mer av honom.

    2011/07/10 kl. 07:55

Kommentera

