Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Talstreck eller citattecken?

En vanlig fråga som brukar dyka upp på kapitel 1 är om man ska använda talstreck eller citattecken när man skriver. Själv brukar jag alltid rekommendera citattecken. Varför då? Jo, för det finns åtminstone två solklara fördelar med citattecknen. Dels blir det tydligare vad som är en replik och vad som är ”berättartext”, som inte är en del av repliken (i värsta fall måste läsaren fundera över om det man läser är en del av repliken eller inte), och dels upplever jag att stilnivån blir något högre med citattecken. Talstreck känns mer vardagligt, och det fungerar utmärkt i berättelser vars handling är förlagd i nutid, eller i vardagen. Men om man, som jag, skriver fantasy som utspelar sig i en föreställd medeltid blir talstreck något av en fasadspricka i sammanhanget.

Kom ihåg nu, kära medmänniskor, att det (enligt SAOL) heter citattecken (eller citationstecken), men inte ”situationstecken”, som man hör alldeles för ofta! (Noterade dock till min fasa att ordet fasadspricka faktiskt inte finns med i SAOL, det som är ett så ypperligt ord för att beskriva något som definitivt inte passar in i sammanhanget …)

3 svar

  1. Godmorgon!
    Jag använder citationstecken för att det ser bättre ut, och jag har alltid gjort det.
    På sajten 1av3.se har vi en grupp där vi lägger in nya ord vi hittar. Släng in ordet fasadspricka där.
    Men allvarligt talat finns det ordet i byggbranschen. Det är när husfasaden spruckit.
    Ha det gott

    2011/07/11 kl. 06:59

  2. Pebbles Karlsson Ambrose

    gillar inte! fnys!!! Jag älskar talstreck och det har jag i min sci fi-bok🙂
    Det ska vara vardagligt och enkelt och inga krångliga ord. Även i fjärran framtid så är det ju vardag för karaktärerna där🙂
    och hör sedan!!!

    2011/07/11 kl. 07:13

  3. Fasadspricka är ett utmärkt ord. Det spelar väl ingen roll att SAOL inte har med det, du kan ju bli stilbildare:).
    Jag använder också citattecken och ser bara fördelar med det.
    Kram

    2011/07/11 kl. 08:26

Kommentera

