Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Ju färre kockar desto godare soppa

Läste den här artikeln på DN, om ett intressant experiment, kallat No rest for the dead, som den amerikanska deckartidskriften Strand Magazine tog initiativet till. Experimentet gick ut på att 26 författare skriver varsitt kapitel i en deckare utifrån en idé som planerats i förväg. Jag har förstås inte läst boken (det krävs extremt mycket för att jag skulle läsa en deckare), men idén som sådan är ändå värd att kommentera.

Rubriken på det här inlägget skvallrar lite grann om mina känslor inför den här idén. Jag hade känt exakt detsamma även om det handlat om fantasy. En skönlitterär bok som skrivits av mer än en författare signalerar inte kvalitet för mig, utan snarare tvärtom. Det jag ser framför mig är de stafettuppsatser vi ofta skrev på högstadiet. Idén var vansinnigt rolig, men resultatet hade givetvis inget med litterär kvalitet att göra. Man får med andra ord känslan av att det där projektet nog var roligare för dem som skrev det än för dem som förväntas läsa det. Att något var roligt för dem som skrev det innebär inte nödvändigtvis att det är lika roligt för dem som ska läsa det.

Inom musikens värld är det inte alls ovanligt med samarbeten kring låtskrivandet. Men det blir litet grann utav same but different. Varför? Jo, för att ett E-durackord låter ganska lika oavsett vem spelar det. Där har man möjlighet att komplettera varandra. Det fungerar inte alls på samma sätt inom litteraturen. Författares olika sätt att uttrycka sig, använda ord och bygga upp meningar är någonting betydligt mer djupgående än när det handlar om musik. En expert skulle troligen höra om flera olika kompositörer varit inblandade i ett något sånär komplext musikstycke, men vi som inte är musikvetare hör troligtvis ingen skillnad. Men man behöver nog inte vara expert för att uppleva skillnaden i olika författares olika sätt att berätta. Ett bra exempel är när pseudonymen Lars Kepler släppte sin första deckare. ”Kepler” vägrade avslöja sin identitet, men det spekulerades tidigt om att signaturen egentligen var två olika författare, eftersom det sades att det märktes på texten. Mycket riktigt var det så, ”Lars Kepler” visade sig vara det äkta paret Alexander Ahndoril och Alexandra Coehlo Ahndoril.

En ytterligare detalj som är värd att nämna är att utgivaren till No rest for the dead utlovar att ingen på förhand kommer att kunna lista ut hur den slutar. Är det den nya varianten av ”skägget i brevlådan”, som jag skrev om tidigare? (Dvs. citaten på omslaget som på heder och samvete intygar att boken är jättebra.) Kommer vänner och bekanta i fortsättningen att intyga att deckaren i fråga inte är förutsägbar istället för att intyga att den är bra? Tack, men jag klarar nog av att avgöra den saken själv. Att stå med skägget i brevlådan är inte något vidare klädsamt.

(Det finns en bok som skrivits av två författare som jag har planerat att läsa, och det är Cirkeln av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Jag har inga förutfattade meningar när det gäller den. Mina förutfattade meningar gentemot No rest for the dead grundar sig på att jag varken tycker om deckare eller fenomenet med många författare till en och samma bok.)

2 svar

  1. Jag måste säga emot dig här. Visst kan en bok bli bra även om den är skriven av fler än en person. Jag och en kompis skrev en roman som projektarbetet i gymnasiet. Den blev hyfsat bra. Vi visste från början att vi har helt olika stilar när det gäller skrivandet. Det löste vi genom att låta boken handla om två heeelt olika karaktärer och vi tog var sin karaktär och berättade historien utifrån deras synvinkel. Den blev lyckad. Men visst det kräver mycket för at två eller flera författare ska kunna skriva något bra ihop. Själv tycker jag att fle
    r än tre författare på samma projekt är för många.

    2011/07/13 kl. 10:52

    • Det gör absolut inget att du säger emot mig🙂 Jag vet inte bäst. Och det är bara kul och intressant med lite mothugg. Som jag skrev på kapitel 1 häromdagen är ju det ett tecken på att någon faktiskt läser det jag skriver😉

      2011/07/13 kl. 12:22

Kommentera

