Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

J.K. Rowling gjorde det igen

Den 13 juli publicerades den här artikeln på DN:s hemsida. Artikeln berättar om att J.K. Rowling kommer att släppa Harry Potter-böckerna som e-böcker helt på egen hand! Detta möjliggörs genom att hennes kontrakt med sitt förlag gör att hon själv innehar rätten att ge ut e-böcker. Som e-bokentusiast kan jag inte annat än tycka att det är en underbar idé. Tanken är tydligen att böckerna även ska innehålla tidigare outgivet material, så det verkar inte helt osannolikt att de som redan äger de tryckta böckerna kommer att vara intresserade av att köpa även e-boksversionen.

Som e-bokälskare hoppas jag givetvis att hennes grepp kan göra att ny generation yngre läsare upptäcker e-boken (även om jag tror att många av de yngre läser e-böcker redan idag). Det framgår inte av artikeln huruvida även de svenska utgåvorna (till vilka hon också äger e-boksrättigheterna) kommer att finnas tillgängliga, men om så är fallet kommer jag att följa det hela med spänning. Det är ingen nyhet att försäljningen av e-böcker gått mycket dåligt här i Sverige och att intresset är förvånansvärt lågt, men jag tvivlar inte alls på att det kan förändras. Om en större läsekrets köper Harry Potter-böckerna som e-böcker är det inte alls osannolikt att de även kommer att få upp intresset för andra e-böcker.

I vilket fall som helst är det bara att gratulera Rowling till ännu en lyckad affär. Det är inte många författare som längre äger e-boksrättigheterna till sina verk, och för den som debuterar idag kommer förlagen att bevaka e-boksrättigheterna stenhårt (troligtvis även i Sverige, för jag tror inte att förlagen vågar chansa på att intresset för e-boken kommer att fortsätta vara såhär lågt).

(Och i vanlig ordning: Jag är medveten om att det här är ett kontroversiellt ämne och jag respekterar att vi alla har olika åsikter.)

Kommentera

