Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Det finns nackdelar också

I det här inlägget tänkte jag, som utlovat, ta upp några av de nackdelar som omtalats angående e-böcker, och i viss mån bemöta dessa. Några av de problem som tas upp hittade jag genom att läsa igenom de kommentarer som skrivits på DN:s artikel om e-böcker. Övriga synpunkter har jag snappat upp lite här och var där e-böcker har diskuterats.

  • E-böckerna riskerar att spridas på nätet. Det här är en vanlig invändning från förlagen, men som jag uppfattat det hela verkar förlagen ändå vara mer vänligt inställda till e-böckerna än vad läsarna/konsumentera i Sverige är. Jag tar inte ställning till huruvida fildelning av upphovsrättsskyddat material borde vara tillåtet eller inte, det är inte det som det här inlägget handlar om, men om man utgår ifrån att den som äger rättigheterna inte vill att materialet ska spridas på nätet kan det onekligen innebära att problem. Frågan är dock om det är e-bokens fel, för böcker spreds på nätet i kopierad form redan innan e-böckerna började bli vanliga.
  • E-boken är ful och oestetisk. Det hör ju till sakens natur. Det är inte någonting som du kan ha i bokhyllan, den har sina förtjänster på andra håll. Men när det gäller e-boksfilerna som såna ser de ut som vanliga böcker, och i regel finns omslagen också med i filen.
  • E-boken är dyr. Detta påstående går inte att invända mot. Den är dyr, eftersom momsen på e-böcker är högre än på tryckta böcker (detta är dock något som är under utredning och lär antagligen komma att ändras). Men detta gäller bara e-boksvarianten av tryckta böcker! På exempelvis Smashwords går det att köpa e-böcker för så lite som $0.99. Och via elib kan man låna e-böcker alldeles gratis med hjälp av sitt vanliga bibliotekslånekort.
  • Läsplattorna/surfplattorna är dyra. Det är de onekligen, men det är frågan om en ny teknik, och all ny teknik brukar vara dyr i början. Men läsplattor (som man enbart kan läsa på, inte surfa med) är faktiskt inte så farligt dyra och drar extremt lite ström.
  • Läsplattorna/surfplattorna går sönder om man tappar dem i golvet, en vanlig bok kan man tejpa ihop! En synpunkt som kommer från kommentarfältet på DN:s webbplats. Är det verkligen en brist hos själva e-boken? Det är troligtvis få elektroniska prylar som inte går sönder om man tappar dem i golvet. Din mobil och din mp3-spelare lär nog också gå sönder. Försök att vara lika rädd om dina elektroniska prylar som du är om dina böcker så kommer det nog att gå bra.
  • Filerna blir föråldrade och kommer inte att gå att läsa i framtiden! Det där är en vanlig invändning. Men ärligt talat, hur många har svårt att öppna en pdf-fil, ett format som funnits sedan 1993? Mp3-filer är ännu äldre. Midi-filer äldre ändå, och inget av dessa format innebär några som helst problem att öppna idag 2011. Dessutom bör man komma ihåg att det är en tämligen enkel process att konvertera en fil från ett format till ett annat, även e-böcker (finns till och med gratisprogram som gör det).
  • Jag vill känna doften av papper och höra ljudet av sidor som bläddras när jag läser! Det går heller inte att invända mot, men det är ett bevis på att en fysisk bok är en sak och en e-bok är någonting annat, dock med samma innehåll! Det är knappast något som borde göra e-boken sämre. Man hör ju inte knastret från en vinylskiva heller när man lyssnar på en cd-skiva, men innehållet är fortfarande detsamma.
  • Det går inte att läsa från en läsplatta när det är mörkt! Nej, inte från en fysisk bok heller. Surfplattor är däremot bakgrundsbelysta precis som en laptopskärm. (Ja, det där är faktiskt en invändning som jag stött på …)
  • Att en författare ger ut en e-bok är ett tecken på att han/hon inte har passerat nålsögat hos ett förlag. Detta stämmer inte nödvändigtvis. Den förste att sälja över en miljon e-böcker i USA var Stieg Larsson, och han lyckades åtminstone passera nålsögat hos Norstedts. Ingen skulle nog heller påstå att John Ajvide Lindqvist (utgiven på Ordfront) samt Daniel Åberg (utgiven på Forum) heller inte har passerat nålsögat. Det är, med andra ord, inte bara oetablerade författare som ger ut e-böcker! Och oetablerade författare ger ju även ut fysiska böcker, så denna invändning är inget som borde invändas mot e-boken som sådan. I USA finns flera exempel på författare som byggt upp sina karriärer och som kan försörja sig enbart genom att sälja e-böcker (bland andra Amanda Hocking och Brian S. Pratt, vilka jag kommer att berätta mer om i kommande inlägg). (Deras böcker går även att köpa i fysisk form, men det var inte med hjälp av dem som de byggde upp sina karriärer.)
Nej, jag är inte ute efter att ”omvända” någon. Jag respekterar att e-böcker är ett kontroversiellt ämne som retat upp många människor, och jag respekterar att alla tycker olika. Jag tror inte att någon kommer att ha ändrat uppfattning om e-boken efter att ha läst detta inlägg, men jag hoppas innerligt på en bättre och mer nyanserad debatt i framtiden. Om någon saknar något synpunkt får ni gärna höra av er, så tar jag upp det i ett kommande inlägg. Jag hoppas dock innerligt slippa kommentarer i stil med ”e-boken är skit!”. Jag vet att många tycker det, men såna påståenden leder inte till en bra debatt. Jag påstår inte att fysiska böcker är dåliga, och kommer aldrig att argumentera varför man borde överge de fysiska böckerna. Återigen, världen är stor nog för både fysiska böcker och e-böcker att existera sida vid sida!

Ett svar

  1. SV: bilden på sjön var tagen från Mora så då är det siljan. Tack till en fd dalmas😉

    2011/07/15 kl. 14:33

Kommentera

