Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Förlåt mig, Kabusa!

Ibland kan det bli litet fel när man ska skicka in ett manus. Riktigt fel blev det i oktober 2009, när jag skulle skicka in första delen av Det magiska förbundet till förlaget Kabusa i Göteborg. Den som är bekant med det aktuella förlaget vet att de tar emot manus inom vissa genrer olika perioder. I oktober 2009 tog de emot fantasymanus. För mig var det litet ont om tid. På den här tiden bodde jag ännu i Luleå, men hade tillbringat månadens första veckor hos min hustru i Kiruna. Därefter skulle jag till Bollnäs för att hälsa på min familj. Under den natt jag tillbringade hemma i min lägenhet i Luleå skulle jag hinna skriva ut manuset så att det kunde skickas in i tid. Jag hade inte tillgång till skrivare i vare sig Kiruna eller Bollnäs, därför måste jag skynda mig att skriva ut medan jag var kvar i Luleå.

Jag kom fram till Luleå sent på kvällen, efter att alla affärer stängt. Bussen gick klockan sju på morgonen. Bara att sätta igång att skriva ut. Frågan var bara: Hade jag tillräckligt med skrivarpapper för det över 200 sidor långa manuskriptet? Givetvis inte! Ungefär 40 papper saknades. Vad göra? Ingen affär var öppen eller skulle hinna öppna, och att vänta ett halvår på nästa möjlighet att skicka in ett manus kändes inte så lockande för en ivrig aspirerande författare. I garderoben hade jag en tjock pappersbunt bestående av en utskrift av min D-uppsats i statsvetenskap. Baksidorna var ju trots allt blanka, kunde de tänkas gå att använda? Sagt och gjort, de sista 40 sidorna fick skrivas ut på baksidan av D-uppsatsen!

Men om du trodde att alla vedermödor var slut där så trodde du tyvärr fel. Redan på morgonen efteråt uppstod nästa problem. Det visade sig att älskade Posten helt oväntat bytt ut postlådorna, så att det relativt tjocka paketet inte längre gick att få ned i dem! Det blev istället min stackars hustru (som hade bråttom till ett ärende inne i stan) som måste posta paketet medan jag fortsatte söderut. Dock visade det sig att även postlådorna inne i stan var utbytta, och min stackars hustru måste hitta ett postutlämningsställe för att kunna lämna in paket. Enda sådana stället inne i centrala Luleå låg åt helt fel håll. Det blev inte lätt för min stackars stressade hustru. Tänk att ett enkelt fantasymanus kunde ställa till med så mycket trassel. (Och till råga på allt blev det dessutom refuserat …)

Så, med andra ord, förlåt mig Maria för att du fick  jaga runt hela Luleå för att bli av med mitt manus. Och förlåt Kabusa för att ni fick min D-uppsats på köpet.

(Men å andra sidan har jag för mig att Stephen King skrev Salems lot – Staden som försvann på baksidan av gamla kvitton, och den blev ju en storsäljare, så det kunde ju ha fungerat för mig också …)

Ett svar

  1. Det här blir en kul anekdot du kan berätta när du blir en känd författare:).
    Kram

    2011/07/17 kl. 10:38

Kommentera

