Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Vi har redan sagt hej då

Den 5 juli publicerades den här artikeln på DN:s hemsida. Den ger ytterligare ett exempel på en god idé som inte gick som planerat, och ytterligare ett exempel på att det inte är brist på kvalitet som orsakat att e-boken ännu inte slagit igenom i Sverige. Daniel Åberg, som tidigare givit ut boken Dannyboy & kärleken via ett förlag valde att ge ut sin nya roman, Vi har redan sagt hej då på egen hand. Resultatet blev dock, precis som i fallet med John Ajvide Lindqvist, tyvärr inte vad Åberg väntade sig. Ytterligare ett exempel på att det inte är okända författare som är e-bokens problem. Nu borde det vara ett tämligen väl etablerat faktum att inte ens välkända, väletablerade författare lyckas sälja e-böcker! Men jag antar att den myten kommer att leva vidare ändå.

Åberg spekulerar i att försäljningsproblemen beror på att två av landets största bokhandlar på nätet, Adlibris och Bokus, ägs av två stora förlagsgrupper, och att dessa inte har något intresse av att e-böckerna säljs. Jag tror dock inte att det är det som är förklaringen. Tvärtom motsäger ju faktumet att de båda bokhandlarna inte är särskilt entusiastiska över e-böcker ett påstående som ofta upprepats i sammanhang där e-boken ifrågasatts, nämligen att dagens format för e-böcker inte kommer att fungera i framtiden och att man därför tvingas köpa samma bok flera gånger för att kunna läsa dem om några år! Om man får tro somliga olyckskorpar behöver man bara köpa en traditionell bok en gång, och sedan äger man den för all framtid, medan en e-bok inte längre kommer att fungera inom några år. Om så vore fallet borde väl bokhandlarna ha intresse av att sälja samma bok till samma kund så många gånger som möjligt, men så är inte uppenbarligen inte fallet om det faktiskt är nätbokhandlarna som bromsat försäljningen av e-böcker.

Jag hoppas dock, och tror, att ingen kommer att låta sig avskräckas från att ge ut sina verk som e-böcker även i framtiden. Jag har sagt det förr och det tål att upprepas: E-boken är ingen tillfällig fluga som kommer att vara borta inom några år (försäljningssiffrorna på andra håll i världen talar starkt emot detta). Att en bok ges ut som e-bok är inget tecken på att den på något vis skulle vara sämre. Det är värt att tänka på att även en tryckt bok en gång i tiden har varit en textfil i ett ordbehandlingsprogram. Det arbete som författaren lagt ned är detsamma, vare sig det handlar om en e-bok eller en tryckt bok.

Vi har redan sagt hej då, men definitivt inte till e-boken. Och inte heller till den traditionella boken. De har båda kommit för att stanna.

(I vanlig ordning: Jag är medveten om att det här ämnet är kontroversiellt och jag respekterar alla som inte delar mina åsikter. Eftersom jag respekterar er hoppas jag att ni respekterar mig genom att inte skriva inlägg som bara handlar om hur dåliga ni tycker att e-böcker är eller hur fel ni tycker att jag har.)

6 svar

  1. Själv kommer jag aldrig välja en e-bok framför en vanlig bok. Man har en helt annan relation till den fysiska boken. Ja kanske konstigt att ha relation till en bok men det skapar man när man läser boken

    2011/07/18 kl. 14:10

    • Världen vore tråkig om alla tyckte lika, så det är lugnt🙂

      2011/07/18 kl. 14:53

  2. hej!
    skulle verkligen betyda guld om du gick in och röstade 5stjärnigt på min klänning, det är sista dagen idag och jag behöver verkligen alla röster jag kan få! förlåt om jag redan tjatat på dig men som sagt, varje röst betyder verkligen mycket nu.
    tusen tack!

    http://nelly.com/se/designyourdress/?obj=cDDvmbb1DxgQwTHmAMTcRXxwg2bpk1yC42vdQMRS9yiuFnUFznfE

    2011/07/18 kl. 16:13

    • Det där inlägget hade inte så mycket med mitt blogginlägg att göra, men jag är så pass snäll idag att jag släppte igenom det ändå. Lycka till i tävlingen!🙂

      2011/07/18 kl. 16:15

  3. Händer i kväll? =)

    2011/07/18 kl. 21:55

    • Ikväll har jag suttit och skrivit lite blogginlägg som kommer att dyka upp senare. Älskar funktionen för att tidsinställa inlägg. Helt perfekt om man inte orkar blogga någon dag, då dyker det ändå upp inlägg🙂
      Själv då?

      2011/07/18 kl. 22:22

Kommentera

