Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Var rädd om goda idéer!

Det här kan tyckas som något av ett onödigt påpekande, men jag tror att det är fler än jag som ofta gör misstaget att inte skriva ned alla idéer direkt när de dyker upp. Man tänker att jag ”hinner skriva upp det litet senare”, men när man väl ska skriva ned den är den puts väck! Man kämpar och försöker fundera ut vad man tänkte på när idén dök upp och försöka få tillbaka den på det viset. Ibland lyckas det, men troligtvis misslyckas det för det mesta. Idéer är flyktiga. De kommer, men stannar inte, och därför måste man se till att skriva ned dem så fort de dyker upp. Hur vaga och outvecklade de än må vara till en början måste de ändå skrivas ned. Det magiska förbundet började som ett nästan fyllt anteckningsblock fyllt av mer eller mindre strukturerade idéer. Ett anteckningsblock vid sängen borde vara en självklarhet för alla oss med författarambitioner, det är oftast då de bästa idéerna dyker upp (inte sällan när man precis vaknat eller precis ska till att somna).

Mitt andra projekt, Eldskungen, började också som en mängd lösryckta anteckningar. Den gången satt jag på ett tåg mellan Kiruna och Luleå och skrev på min laptop. Jag skrev med rosa text så att killen på sätet bakom mig inte kunde se vad jag skrev. Man ska vara rädd om sina idéer. Den idé som till en början kan verka obetydlig kan vara guld värd tillsammans med en annan idé.

Kommentera

