Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Lite galla över alla himla rim!

Idag tänkte jag spy lite galla över någonting till synes harmlöst som dock enkelt kan reta mig till vansinne, nämligen alla tvångsmässiga nödrim som verkar ha blivit standard i alla låttexter. Tror alla som rimmar hand med strand och andra med varandra att de har kommit på någonting nytt revolutionerande som ingen annan kommit på före dem, och som kommer att få alla sina lyssnare att spetsa öronen och tänka ”wow, vad häftigt”? Dags att skaffa sig en bättre verklighetsuppfattning.

Varför detta förakt för rim? Jo, för att när man skriver på rim måste man använda ord som råkar ha likadana sista stavelser istället för att säga det man verkligen vill ha sagt. Gissningsvis väljer man det ena ordet i rimparet för att det rimmar på det andra. Ett skräckexempel på detta är en textrad från det gamla barnprogrammet Disneydags (som nog alla som växte upp på 80-talet såg varje vecka). Joakim von Anka och tre smarta knattar, nya äventyr som alla fattar. Alltså, ärligt talat. Jag tänker inte ödsla en massa tid och möda på att förklara vad som är dåligt med det aktuella rimmet, det talar för sig självt och illustrerar alldeles utmärkt allt som är dåligt med tvångsmässiga rim. Duck Tales (minns inte exakt vad serien kallades på svenska) begriper alla, det är värre med Räddningspatrullen med Piff och Puff, den är helt obegriplig, passa er för den! 70-talisterna hade Vilse i pannkakan, vi som föddes på 80-talet hade de nya äventyren som alla fattade med knattarna. 90-talisterna hade antagligen tur.

Okej, om jag ändå ska förklara varför exemplet ovan inte är något bra så kan man säga såhär: Det är ordet knattar som är det väsentliga i sammanhanget. Det passade bra in med tanke på den aktuella låtens versmått och seriens handling, men sedan plockades ordet fattar in enbart för att det rimmade på knattar, det har absolut ingenting med sammanhanget att göra. Det bör dock nämnas att den aktuella texten är skriven av Monica Forsberg (mest känd för att ha skrivit texten till Främling). Hon är en kompetent och mycket skicklig textförfattare, översättare tillika röstskådespelare (det var hon som gjorde rösten åt knattarna i den aktuella serien!), men den där texten var inte det bästa ögonblicket i hennes karriär.

Dåliga rim finns det gott om, men finns det något som är bra? Jo, faktiskt! Det finns en låttext av Per Gessle som till och med jag tycker är bra: Polisen kom och tog mitt hembränt, det hände aldrig Rembrandt. Polisen kom och tog min grogg, det hände aldrig van Gogh (Rembrandt av Gyllene Tider).

Något som är värt att påpeka är att det ordpar som fått namnge hela företeelsen med tvångsmässiga nödrim, nämligen hjärta och smärta, mig veterligen faktiskt aldrig har använts i någon låttext. Någon annan som hört dem …?

(Undertecknad fick faktiskt pris i en dikttävling på skolan när jag gick i nionde klass. Dikten hette I hate poems, och hade givetvis inga ord som rimmade.)

7 svar

  1. Nu är jag förvisso inte hundra procent säker, men jag tror faktiskt att jag har hört ”hjärta och smärta” i någon låt. Ska ta och leta upp den under dagen om jag har tid och se om jag har rätt i min gissning. Och precis som du tyckte jag att ”Duck Tales”-signaturtexten på svenska var rätt så onödig.😛

    2011/07/22 kl. 10:51

    • Vore jättekul om du hittade något exempel på ”hjärta och smärta”, för det skulle innebära att ingenting är för klyschigt för att användas i en låttext😉

      Tack för kommentaren, förresten! Hoppas att du fortsätter följa min blogg🙂

      2011/07/22 kl. 12:59

      • Tyvärr hittade jag inte den där låten (eller någon annan för den delen heller) där ”hjärta och smärta” fanns. Känner mig ganska besegrad. Antar att den låten där jag hörde just det rimmet inte var någon ”känd” låt utan en låt som jag hörde på något framträdande i skolan där någon av mina klasskompisar själva hade skrivit låten. Synd.

        Men jag håller ögon och öron öppna😉 Och klart att jag fortsätter följa din blogg🙂 Det du skriver är faktiskt intressant, även om jag inte alltid håller med dig😉

        2011/07/23 kl. 10:56

  2. – tack så mycket!

    ja, jag hinner inte läsa allas bloggar så har ännu inte riktigt läst den
    men jag har ju kollat in den och din blogg eller vad wordpress ska visa
    hur eller hur är detta du gör skit snygg och verkar super intressant
    borde läsa egentligen några inlägg och se vad du skriver om😉
    fast jag skulle vilja se mer bilder, det tycker jag är intressant :)!

    2011/07/22 kl. 14:23

    • Ingen fara, du kan läsa några inlägg när du får tid över🙂 Jo, det vore kul med fler bilder, men jag vet inte riktigt vilka bilder jag skulle lägga upp då. Att lägga upp bilder på mig själv skulle kännas lite konstigt eftersom jag oftast inte skriver om mig själv😉 Men jag tar till mig det förslaget. En blogg som bara består av text kan ju bli lite tråkig i längden.

      2011/07/22 kl. 15:55

  3. Neeej snälla spy inget på dikter. Jag är ju diktförfattare (om jag nu kan kalla mig författarre)
    Jag håller med om att ibland känns det framtvingat när folk försöker rimma. Ibland kan det däremot vara så bra att man vill läsa mer. S:t Olle från k1 rimmar rätt så bra.

    2011/07/22 kl. 21:14

    • Du kan vara lugn, Hanan, jag är på mycket bättre humör idag, så jag tänker inte spy någon galla på dikter, jag lovar! Det var länge sedan jag skrev det här inlägget, men det var först nu det blev publicerat. Om jag inte har sagt det tidigare så säger jag det nu: Jag är jätteavundsjuk på alla er som är duktiga på att skriva dikter! Priset i dikttävlingen till trots så är jag usel på att skriva dikter🙂

      2011/07/22 kl. 21:17

Kommentera

