Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Mina tankar finns hos Norge

Borde egentligen inte ha publicerat något ”vanligt” inlägg idag, av hänsyn till Norge och alla dem som drabbats av de fruktansvärda händelserna. Men dagens inlägg skrevs innan de här händelserna blev kända och var tidsinställt. När jag sedan hörde vad som hänt glömde jag helt bort att stoppa det. Jag hoppas verkligen att ingen tog illa upp.

Jag uppmanar er alla att visa ert stöd för vårt grannland nu, de behöver det. Men kom ihåg att det här är ett verk av människor, inte av folkgrupper, religioner eller politiska åsikter! Vi måste alla se till att vår ilska riktas åt rätt håll. Men kom ihåg att hat löser ingenting. Man kan tycka extremt illa om vissa människors åsikter, men det är inte åsikter som leder till såna här vansinnesdåd. Vi kan inte hindra människor från att ha ”fel” åsikter, men vi kan hindra människor från att begå ”fel” gärningar! Och det bästa sättet att förhindra att något sånt här någonsin händer igen är öppenhet, att vi vågar tala om sånt som till en början kan kännas svårt.

Jag tror att vi alla är överens om att det här aldrig får hända igen. Men det är upp till oss alla att se till att liknande händelser kan undvikas. Vi kanske inte kan hindra enskilda individers vansinnesdåd, men vi kan ändå göra vårt bästa för att undvika det. Tystnad löser ingenting!

YouTube-klippet som jag delar med mig av heter Hold on be strong och sjöngs av Maria Haukaas Storeng i Eurovision Song Contest 2008. Det är en otroligt vacker låt, och ett viktigt budskap till det norska folket: Håll ut, var stark! Norge, mina tankar finns hos er.

Ett svar

  1. Ping: Terrorist? « Johan Lindback

Kommentera

