Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

T’Pau – China in your hand

Dagens inlägg blir ytterligare en YouTube-video som jag delar med mig av. Den här låten heter China in your hand och gjordes 1987. Förutom att refrängen har ett viktigt budskap (Gå inte för långt, dina drömmar är som porslin i dina händer.) är texten intressant på ett annat sätt. Den är nämligen baserad på boken Frankensteins monster av Mary Shelley. Det är onekligen intressant hur en bok kan bli till en låttext! (Vad som är lite synd är att den här versionen av låten, som musikvideon gjordes till, saknar den fjärde versen, som innehåller några av de mest uppenbara referenserna till boken.)

(Detta gör att jag tar tillfället i akt att ta död på en mycket populär missuppfattning: Det var inte monstret som hette Frankenstein, utan mannen som skapade det!)

2 svar

  1. Får lyssna sen o: Kan inte just nu då Pandora sover ;P
    Du har en väldigt intressant blogg må jag säga.

    Nä, monstret hette väl inget? Utan bara ”Frankensteines monster” ;P Stackars namnlöse filur🙂

    Tack så mycket för kommentaren i min blogg btw🙂

    Hah ja, jag gjorde så att jag scrollade in till 150% för att kunna läsa det ;P Nu har jag ändrat till Courier New stl 11 och allt det där (ser jättedumt ut, men vill kunna veta hur många sidor det blir på ett ungefär när man sedan ska skicka in).

    Tack för din kommentar🙂 Tog mig lite tid att svara bara ;P

    2011/07/25 kl. 23:04

  2. Det gör inget att det tog tid att svara, jag blir glad för alla kommentarer jag får🙂 Och jag är jätteglad att du gillade min blogg. Det blir ett YouTube-klipp imorgon också, men sen blir det som vanligt igen.

    Ett annat sätt att veta ungefär hur många sidor det blir i tryckt format är att dela antalet ord med 320, för det är ungefär så många ord som brukar finnas på en boksida. Är det väldigt tättskrivet kan man dela med 350 istället, men för böcker som inte är riktade till vuxna tror jag att 320 är ett bra riktmärke. Ex: 80 000 ord/320 ord per sida = 250 sidor i en tryckt bok🙂

    2011/07/26 kl. 00:47

Kommentera

