Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Det var en mörk och stormig natt

Känns textraderna i rubriken igen? Det var så romanen Paul Clifford av Edward George Bulwer-Lytton från 1830 inleddes. År 1982 instiftades The Bulwer-Lytton Fiction Contest (BLFC) till bokens och författarens ära (?), där de sämsta inledningsraderna till en påhittad roman efterfrågades. Vinsten utgörs av en spottstyver (eller $250). 2011 års vinnare utgjordes av följande oförglömliga rader (som jag själv tagit mig friheten att översätta):

Cheryls tankar rörde sig likt bladen i en vinddriven turbin, som hackade sönder hennes sparvliknande tankar till blodiga slamsor som samlades i en växande hög av bortglömda minnen.

Det som jag reagerade på, och som troligen även var tanken, är att vinnarbidraget faktiskt inte känns som någonting som avsiktligt skapats för att vinna tävlingen. Hade jag inte vetat att bidraget avsiktligt skapats för att utgöra en så dålig början på en bok som möjligt hade jag nog trott att det var ett allvarligt menat textstycke från en befintlig roman. Jag har stött på liknelser i utgivna böcker som varit betydligt mer krystade än det aktuella vinnarbidraget. Bidrag som skickas in till tävlingen, men inte anses tillräckligt dåliga, föräras ett ”ohederligt omnämnande” (Dishonorable Mentions).

Det finns flera olika olika kategorier i tävlingen, tyvärr ingen fantasykategori. Jag hade nog lätt vunnit en spottstyver för den ursprungliga inledningen till första delen av Det magiska förbundet, som lät såhär:

Zamudars skugga hade sänkt sig över Dianor. Den lika skicklige som illasinnade magikern slöt ett magiskt förbund tillsammans med tre lika illasinnade bundsförvanter.

Det fanns flera anledningar till att jag rensade bort denna början. Att det var ett riktigt pekoral och att det faktiskt inte är författarens uppgift att avgöra vem som är illasinnad eller inte var bara två av anledningarna. Den nya och aktuella inledningen är hästlängder bättre än den som ströks.

Källor till detta inlägg är Kulturnytt och Wikipedia.

2 svar

  1. Jag måste hålla med dig om din inledning, den var inte den bästa jag har stött på😉 jag kommer inte på en dålig, eller bra, inledning som jag har skrivit. Det blir intressant att kolla upp

    2011/07/28 kl. 10:25

    • Ha ha, nej usch, den var riktigt dålig. Men men, jag tror ändå att jag gjorde rätt som skrev en dålig början, och sedan skrev en ny början när jag var klar med hela boken. Fastnar man redan i början finns ju risken att det inte blir någon bok alls🙂

      2011/07/28 kl. 11:08

Kommentera

