Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

När orden inte räcker till …

Man brukar säga att ”när orden inte räcker till tar knytnävarna vid”, men det verkar som att den nya tolkningen av uttrycket istället är ”när orden inte räcker till tar PR-kupperna vid”. Det finns få saker som gör mig så less som just PR-kupper. När någon iscensätter någonting enbart i syfte att få så mycket uppmärksamhet som möjligt genom medierna signalerar det för mig att avsändaren egentligen inte har så mycket att komma med, utan måste göra på det här viset för att försäkra sig om uppmärksamhet.

Det som retat upp mig nu är den här artikeln, som publicerades i DN igår. Jag har inte lust att ge det aktuella projektet mer uppmärksamhet än det redan fått, men ett förlag (som namnges i artikeln) har utannonserat en bok vars titel eller upphovsman inte avslöjas (”anonym”/”obetitlad”). Förlaget utlovar ”massiv mediebevakning” [sic!]. Hur de kan utlova det framgår dock inte av artikeln. Boken kommer tydligen att handla om ”livet med en av de mest kontroversiella personerna i vår tid”.

Nej, jag blir inte det minsta nyfiken! Bara irriterad. När man tar till såna där metoder för att få mediernas uppmärksamhet signalerar det ”mycket kackel för lite ull” i mina öron. Om förlaget verkligen trodde på det aktuella projektet skulle de inte behöva såna där marknadsföringsmetoder. De projekt som verkligen är värda uppmärksamhet får uppmärksamhet ändå, i första hand genom word of mouth via sociala medier. Att ställa fram mjölk och kakor och hoppas på att journalisterna ska komma och äta (vilket de givetvis gör) är bara tragiskt och signalerar desperation och att man egentligen inte tror på sitt projekt.

Uppdatering 141009: När jag såhär tre år senare åter läser det här inlägget är jag inte det minsta klokare på vad det där egentligen handlade om. Det blev visst inte så mycket av det där.

Kommentera

