Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Åtta ord och uttryck som missbrukats i medierna

Jag vet att många av mina inlägg innehåller mycket gnäll, men det går inte att komma ifrån att en blogg är ett utmärkt forum för att ta upp saker som man inte är helt nöjd med. När man skriver ett blogginlägg om något man inte tycker om känns det ju i alla fall som att man försöker hitta ett konstruktivt sätt att hantera det hela. I dagens inlägg tänkte jag ta upp åtta ord och uttryck som förekommer tämligen ofta i medierna (i första hand Aftonbladet, Expressen, DN och SvD) och som används på ett sätt som gör att de blir tämligen värdelösa som uttryck.

  • Revansch. Läste det senast i samband med fotbollsdamernas bronsmatch mot Frankrike i VM. De skulle få revansch för förlusten mot Japan i den föregående matchen. Hur skulle det gå till, hade DN tänkt sig? Det var ju ändå Frankrike de mötte, inte Japan en gång till! Det där ordet används ofta i liknande betydelser, vilket gör det tämligen urvattnat.
  • Comeback. Förmodligen ett av de tidigaste engelska uttryck jag lärde mig, och det är inte så konstigt eftersom det används jämt så fort någon idrottsman har varit ”borta” i en månad eller det har gått ett år sedan en författare släppte sin senaste bok. Enda gången jag faktiskt anser att uttrycket är motiverat är om en musikgrupp som splittrats bestämmer sig för att återförenas. I alla övriga sammanhang suckar man bara åt ordet.
  • Chock (med valfritt prefix framför). Jag vet, jag sparkar in en öppen dörr nu, men jag tycker att det är viktigt att framhålla att de flesta av oss läsare troligen fortfarande är less på det ordet! Och ja, det används fortfarande =/
  • Kupp. Samma sak som ovan. Det är inte nödvändigtvis en kupp så fort någon gör något som är det minsta oväntat eller utanför ramarna. Till och med år 2011 används det uttrycket helt ogenerat … (Uttrycket PR-kupp är dock helt befogat, det är ju bara att kalla någonting för vad det faktiskt är.)
  • Rasa. Nej, det är inte radiomasten i Warszawa jag syftar på, utan på arga svenskar som är missnöjda med något. När svensken är missnöjd så rasar han. Eller så är det kanske bara medierna som älskar att skriva att någon rasar. Ännu en öppen dörr som sparkas in, men det måste framhållas att det är dags att hitta på ett nytt uttryck.
  • Kränkt. Den nya nationalsporten. Men i det här fallet är det nog inte bara mediernas fel, i många fall tror jag att de bara citerar dem som utövar den nya nationalsporten: Att känna sig kränkt.
  • På grund av. Ett fullt acceptabelt uttryck, i rätt sammanhang, det vill säga! Om man klarat av att utbilda sig till journalist är man väl ändå tillräckligt skärpt för att inse att man inte kan skriva ”på grund av” i ett positivt sammanhang, likaväl som ”tack vare” i ett negativt sammanhang (något som jag dock inte stött på lika ofta). Medierna tror förmodligen att ”på grund av” är neutralt, men finns det verkligen någon som uppfattar det så? ”Med anledning av” är neutralt!
  • Avbryta semestern. Minsta lilla grej man gör medan man har semester innebär tydligen att man avbryter semestern. Jag tror att de flesta av oss har insett att livet är någonting som pågår 24 timmar om dygnet, 365 dagar om året. Jorden slutar inte snurra bara för att någon tar semester. Ibland kan man bli tvungen att följa med i livet även om man har semester! Och att man gör ett uttalande eller att man går på muggen innebär inte att man avbryter sin semester.
Så, kära journalistkår, fundera gärna igenom en gång extra om ni verkligen måste använda något av dessa uttryck i era texter. Det kan knappast vara ett självändamål att fylla sina texter med modeord. Åtminstone chock och kupp kommer (förhoppningsvis) att kännas lika tidsenliga som att kura skymning om 10 år. (Se även det här inlägget.)

Kommentera

