Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Terrorist?

Jag har skrivit mycket den senaste tiden om att jag blev jämförd med en terrorist på skrivarforumet kapitel 1, där jag (fram tills det som hände) var aktiv i nästan två år. Ifall någon undrar vad upprinnelsen till det hela var så tänkte jag berätta det i det här inlägget.

Jag och en av de andra medlemmarna på kapitel 1 diskuterade kring terrordådet i Norge. Jag skrev ett inlägg som var nästan ord för ord likt det här inlägget, som jag skrev här på min blogg den 23 juli, alldeles i samband med terrordådet. Jag refererade till den här texten i mitt inlägg (dvs. att jag berättade för den andre medlemmen vad jag skrev på min blogg i samband med att händelserna skedde): (Här är en länk till hela inlägget.)

Jag uppmanar er alla att visa ert stöd för vårt grannland nu, de behöver det. Men kom ihåg att det här är ett verk av människor, inte av folkgrupper, religioner eller politiska åsikter! Vi måste alla se till att vår ilska riktas åt rätt håll. Men kom ihåg att hat löser ingenting. Man kan tycka extremt illa om vissa människors åsikter, men det är inte åsikter som leder till såna här vansinnesdåd. Vi kan inte hindra människor från att ha ”fel” åsikter, men vi kan hindra människor från att begå ”fel” gärningar! Och det bästa sättet att förhindra att något sånt här någonsin händer igen är öppenhet, att vi vågar tala om sånt som till en början kan kännas svårt.

Detta besvarades med följande text av en annan medlem (texten är ett copy/pejstat direktcitat, som jag bifogade mailet med min abuse-anmälan):

”JLR och [namn på annan kapitel 1-medlem]. Ta fram vapnen och skjut!

Det kunde ju vara både en islamist eller norrbagge. Vad spelar det för
roll när man vittrar hämnd?

Den människa som ni kallar för Norrbagge eller mannen i Stockholm är
sjuka. Och jag kan undra om ni inte också är det.” 

(JRL, dvs. mina initialer, var det namn jag använde på kapitel 1 medan jag var aktiv där. I inlägget är det felstavat.)

Detta är alltså anledningen till att jag liknades vid en terrorist. Om det jag skrev var så hemskt eller inte låter jag er avgöra.

Förtydligande: Det var inte jag som använde ordet ”norrbagge”. Jag har aldrig använt det ordet och kommer heller aldrig att göra det.

3 svar

  1. Nej det var jag som skrev norrbagge i syfte att ”sänka” terroristen och våldsverkaren vars namn jag vägrar att nämna. personen som reagerade så starkt möttes med förvåning av många som inte förstod vad denne retade upp sig på. Nu verkar denne peson ha dragit sig tillbaka från Kapitel 1 och slickar nog som bäst sina sår. Man kan hoppas att han funderar lite mer över sitt ordval.
    Speciellt förvånande är det för att vi båda som utsattes för detta båda hade skrivit i syfte att lugna ner stämningen och inte hetsa till mer våld utan för att stärka demokratin som denne terrosrist hade hotat.
    Hälsn
    Ronnie (Den andre som blev påhoppad)

    2011/08/05 kl. 20:21

    • Jag ville inte peka ut dig, så därför anonymiserade jag dig. Du har helt rätt i att det var väldigt konstigt att du och jag blev angripna. Våran diskussion handlade ju om hur viktigt det är att inte låta det blinda hatet styra. Men men, jag kommer att försöka undvika liknande diskussioner i fortsättningen. Och jag kommer att hålla mig borta från kapitel 1 även fortsättningsvis. Personen som angrep oss är ju inte direkt den förste som startat bråk där, tyvärr =/ Men, tack och lov kan jag ju hålla kontakt med dig och alla mina andra vänner från kapitel 1 genom andra nätverk.

      2011/08/05 kl. 22:07

      • Alltså, jag kommer aldrig att sluta kämpa för demokrati och mot intolerans! Men min hälsa tillåter inte riktigt att jag ger mig in i fler diskussioner just nu…

        2011/08/05 kl. 22:15

Kommentera

