Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Dan Andersson – Till min syster


Min vän Sofie Trinh Johansson nämnde att det är Dan Andersson-veckan den här veckan, varför jag tänkte dela med mig av den här YouTube-videon. Det är ingen större hemlighet att jag inte är något vidare intresserad av eller särskilt kunnig när det gäller dikter, men just Dan Anderssons verk har jag länge haft en speciell fascination för. Till min syster skrevs 1917, mycket riktigt tillägnad hans syster, och var en av få av sina dikter som han faktiskt tonsatte på egen hand. Försök att hålla tårarna tillbaka när ni lyssnar på den här tolkningen! Sångerskan heter Linda Styf (som av en händelse upptäckte jag att hon, precis som jag, är gammal Bollnäsbo!).

Kommentera

