Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Måste allt liknas vid något?

Idag kommer jag att ta upp ännu en företeelse som har en förmåga att störa min läsupplevelse, nämligen att allting måste liknas vid något! Jag tänker inte citera något exempel ur verkligheten, för det känns inte särskilt trevligt. Men ett (medvetet överdrivet) exempel som jag själv hittat på är: Regnet föll likt spikar som tappats från det stora snickeriet uppe i himlen där åskguden Tor precis var i färd med att snickra en sommarstuga. Det är en mycket svår balansgång mellan att vara riktigt finurlig och att skriva rent trams.

Som med så mycket annat är det här bara min personliga uppfattning, så jag hoppas att ingen ska känna sig illa berörd, men i värld känns liknelserna nästan som att man underskattar sin läsare. Det är viktigt att beskriva omgivningarna, vad som händer, hur de viktigaste sakerna ser ut och vilken känsla ens karaktärer får av att befinna sig på platsen. Kort sagt, tänk dig att du ska visa upp ett fotografi för läsaren, men i form av text! När du visar upp ett fotografi för någon behöver du sällan ta till liknelser för att få betraktaren att förstå vad det handlar om. Är det (exempelvis) jättekallt eller väldigt varmt syns det antagligen på bilden. Tänk likadant när du skriver! Beskriver man omgivningarna och det som händer tillräckligt väl kommer läsaren att befinna sig mitt i det som händer. När jag stöter på en (mindre lyckad) liknelse försvinner hela illusionen och man kastas tillbaka till verkligheten.

Lita på mig som läsare, jag förstår vad du menar ändå!

2 svar

  1. Det är så lätt att ta hjälp av liknelser för att beskriva en situation eller känsla. Det är faktiskt inget som jag har reflekterat över särskilt i mitt skrivande. Borde kanske göra det :s Se varje liten bit som ett fotografi, precis som du säger🙂

    2011/08/10 kl. 11:28

  2. Jag håller med. Illusionen som det är meningen att man som läsare ska befinna sig i bryts och man blir medveten om att man läser. Vilket knappast var avsikten.
    Kram!

    2011/08/10 kl. 12:18

Kommentera

