Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Bra titlar – och mindre bra titlar

Jag har tidigare skrivit ett inlägg om boktitlar som varit riktigt dåliga för att de varit långa och intetsägande. I dagens inlägg tänkte jag ta upp och kommentera ett gäng andra boktitlar. Jag är inte ute efter att stöta mig med någon, så därför skriver jag inte vad författarna heter. Men alla titlar kommer från befintliga böcker (vilket är lätt att kolla genom en snabb googling). Jag tänker inte säga att de här titlarna är dåliga, men jag tänker säga att jag själv inte hade döpt något av mina manus till det här, och jag tänker säga att de här titlarna inte fångar mitt intresse eller gör mig nyfiken på boken i fråga. Jag är inte ute efter att säga någonting om böckerna som sådana, utan det är enbart titlarna jag är ute efter att kommentera.

  • Sirila gentlemän sökes. Nej, jag blir inte ens nyfiken på vad ordet siril betyder!
  • Svalorna flyger så högt att ingen längre kan se dem. Jaha …?
  • Dumma byxa ut och gå när man nappar på en tå. Vad ska man säga? Den här titeln känns inte ens fantasifull. Vad betyder den? Kommer du ihåg den om fem sekunder?
  • Var inte rädd för att dö min älskade. Var rädd för att inte leva. Ett exempel på en titel som blivit närmast obegriplig i sin strävan efter att vara poetisk och originell. Och två meningar i en titel blir aldrig bra! (Ett undantag är om den andra meningen är en tänkvärd undertitel.)
  • Ett moln utan byxor. Känns som att man kan skriva massor med böcker om någon/något som saknar något specifikt föremål. En hund utan iPad kanske blir nästa titel?
  • Mike Larssons rymliga hjärta. Det känns som att författaren har bestämt sig för att jag ska vara intresserad av vem Mike Larsson är, men tänk om vi inte är riktigt överens på den punkten …? Och ska Mike uttalas ”Micke” eller ”Maajk”? Nej, jag blir inte nyfiken på det.
  • Honungsbiets hemliga liv. Skulle kunna vara en deckare i stil med Män som hatar honung eller Bikupan som sprängdes. Eller en doktorsavhandling kanske? Fast nu råkar jag veta att det är en skönlitterär roman, och då kanske man bör ha en titel som väcker lite mer intresse?
  • Och hundarna skällde alltid på nätterna. Är det bara jag som upplever någonting överlägset över boktitlar som börjar med ett och? Ungefär som att jag gått miste om någonting väsentligt som stod före och. Det känns som att författaren stänger mig ute från sin bok när den har en titel som börjar med ett och.
  • Rita Rubenstein åker tunnelbana i den bästa av världar. Självklart ska titeln vara lika lång som själva boken. Suck!
  • Skulle jag dö under andra himlar. Så vadå …? Blir lite irriterad av boktitlar som utgörs av en huvudsats utan bisats. Ett bra exempel på att skillnaden mellan att vara poetisk och smart och att vara pretentiös är ganska liten ibland.

Om man vill fånga mitt intresse med hjälp av bokens titel kan den istället heta såhär:

  • Munken som sålde sin Ferrari. Kort, kärnfull, tankeväckande, litet provocerande. Otroligt bra boktitel!
  • Jag vet att du är ensam. Trodde aldrig att en boktitel kunde kännas otäck. Hade jag gillat skräck hade jag slukat den här boken med detsamma!
  • Ich bin ein Bibliothekar! Jawohl! Ovanlig titel eftersom den är på tyska, och sticker ut utan att kännas krystad eller ge intryck av att författaren desperat försöker fånga min uppmärksamhet. Bra där!
  • Nu dog du. Visst låter det litet tragiskt, men jag kan inte hjälpa att jag ändå blir nyfiken. Du har fångat mitt intresse!
  • Losersamling runt bongon. Varför samlas de? Kring vad? Känns som att jag måste ta reda på det …
  • Gunillas man försvann. Jag vet inte vem Gunilla är, eller vad som hände hennes man, men jag blir faktiskt intresserad av att ta reda på det! Värt att notera är att om det hade stått ett efternamn efter Gunilla är det inte alls säkert att jag hade blivit lika intresserad, då hade det känts som att författaren redan bestämt att jag ska vara intresserad av henne.
  • Älskade krig. Kort, provocerande, tydlig, två motsägelsefulla företeelser som vi alla kan relatera till. Mer än så behövs inte.
  • Borta bäst. Kort och tydlig, en annorlunda variant av ett klassiskt uttryck. Varför krångla till det när man inte behöver?
  • Sprängskiss. Ju kortare ju bättre, faktiskt. Ett ord räcker för att fånga mitt intresse. Jag blir jättenyfiken på den här boken!
  • Så sänkte jag Sovjetunionen. Att skriva böcker med avsiktligt utmanande och provocerade titlar kan bli väldigt fel, men i det här fallet blev det dock rätt. Känns som att titeln är vald med glimten i ögat och litet självdistans.
Avsikten med det här inlägget har inte varit att provocera eller att såra någon. Däremot vill jag gärna få igång en diskussion om vad som är en bra titel och vad som är en mindre bra titel. Det här är bara vad jag rent personligen anser. Jag vet att jag kan uppfattas som ytlig när jag säger att en bok med en ”mindre bra” titel inte fångar mitt intresse, men jag är troligen inte ensam om att resonera så. Men observera att jag enbart talar om titeln, om jag råkar veta att boken har en intressant handling bortser jag från att titeln är allt annat än intresseväckande. Men har man en titel som inte väcker mitt intresse, och kanske inte heller många andras, då krävs det mer arbete från författaren/förlagets sida för att marknadsföra boken. Är titeln intresseväckande kommer läsaren troligen att göra en hel del av arbetet själv.
Eller har jag helt fel …? (Jag påstår aldrig att jag vet bäst och att jag sitter inne med den enda sanningen.)

3 svar

  1. Du ordnade dagens skratt (trots den tidiga timmen). En hund utan iPad…

    Självklart är det viktigt för en bok att ha en bra titel. Jag tittar aldrig på böcker liknande de du nämnt om jag inte blivit rekommenderad. Då kanske jag läser baksidestexten. Verkar den efter det lovande kollar jag in första sidan och kanske, kanske, kanske lånar hem/köper den.

    2011/08/16 kl. 06:33

  2. Jag håller inte med om att de titlar du tycker är bra, är bra. Några skulle jag aldrig vilja läsa bara pga titeln :s Men jag gillar dina kommentarer på de titlar du tycker är dåliga. Var hittar du allt egentligen? =) att komma på bra titlar till mina berättelser😦 kanske kan jag ta hjälp av din expertis nästa gång jag skriver😉

    Själv har jag svårt

    2011/08/16 kl. 15:53

  3. Katarina

    Vad gillar du originaltiteln på Robinson Crusoe då?

    ”The Life and Strange Surprizing Adventures of Robinson Crusoe of York, Mariner: Who lived Eight and Twenty Years, all alone in an un-inhabited Island on the coast of America, near the Mouth of the Great River of Oroonoque; Having been cast on Shore by Shipwreck, where-in all the Men perished but himself. With An Account how he was at last as strangely deliver’d by Pyrates. Written by Himself, or simply Robinson Crusoe”

    2016/07/14 kl. 16:06

Kommentera

