Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Hur ser skrivprocessen ut?

Detta inlägg är ett resultat av en uppmaning som postades på Debutantbloggen. Oskar Källner, mannen bakom bloggen, vill gärna veta hur andra författare går till väga när de arbetar med sina texter. Därför tänkte jag berätta litet grann om hur det går till när jag skriver.

  1. Outline! Jag skriver alltid en outline innan jag börjar skriva. Där strukturerar jag upp handlingen punktvis. Varje punkt motsvarar ungefär ett kapitel, men ibland mer, ibland mindre. Meningen med detta är att vara säker på att jag har handlingen klar för mig, och att det inte riskerar att uppstå några plothål som kan bli svåra att korrigera i ett senare läge. Planeringen är viktig bland annat av den anledningen att rätt person måste hamna på rätt ställe och få rätt information. Såna saker kör man lätt fast på om man inte har tänkt ut det innan! (Därav utropstecknet i rubriken.)
  2. Första utkastet. Meningen med första utkastet är att få själva berättelsen på plats. Jag ägnar inte alltför stor möda åt språket och kapitelindelningen, sånt korrigeras i regel efteråt om det behövs. Att tänka för mycket på det i det här läget tar tid och kraft från det som är viktigast för stunden (dvs. att få själva berättelsen nedskriven!).
  3. (Komplettering.) Inte sällan inser jag att manuset ännu inte är helt komplett, utan behöver kompletteras med ytterligare text. När jag skrev Skuggbarnet (första delen i trilogin Eldskungen) lade jag till ytterligare 75 A4-sidor/12 kapitel efter att första utkastet var klart! Står inom parentes, för det är inte alla manus där jag behöver genomgå den processen, i alla fall inte i någon större omfattning. Men alla mina manus brukar kompletteras med åtminstone ett ytterligare kapitel efter att första utkastet är klart.
  4. Redigering. Momentet som nästan är mödosammare och mer tidskrävande än att skriva första utkastet. Det vanligaste som korrigeras är språket. Men inte sällan skriver jag om stycken som inte riktigt håller, byter plats på kapitel och ändrar kapitelindelningarna. Ibland händer det att jag ändrar personlighetsdragen hos någon karaktär också, om jag känner att det gör texten bättre. I några enstaka fall har jag skrivit om hela kapitel, men det är tack och lov sällan jag behöver göra.
  5. Korrekturläsning. Det sista momentet. I regel gör jag detta ganska lång tid efter att manuset blivit färdigställt, och då ser man det med nya ögon. I det här läget brukar jag upptäcka en hel del språkliga konstigheter och liknande, som det är skönt att bli av med.

Jämfört med Oskar har jag ganska få punkter i processen, men det är såhär det går till. Arbetet med i stort sett samtliga manus jag skrivit kan sammanfattas i dessa fem punkter. Jag rekommenderar dock att man tar hjälp av en testläsare om möjligheten finns, det kommer att öppna ögonen för många fel och konstigheter.

2 svar

  1. Sv: haha, ja ibland måste man ha ett exrra öga på er killar😉

    2011/08/18 kl. 20:35

  2. Tar du pauser emellan? Jag gör nog nästan som du fast jag kallar punkt 3 för Andra utkastet och då har Första utkastet legat och vilat ett par månader. Sen brukar jag ta in testläsare nån gång mellan punkt 4 och 5. Sen funderar jag lite på vad jag ska förbättra och det är så mycket att jag blir alldeles matt och för att distrahera mig börjar jag spåna på ett nytt manus.

    2011/08/18 kl. 22:46

Kommentera

