Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Återvinning när det är som bäst!

I dagens inlägg tänkte jag berätta om hur jag lyckades rädda ett textstycke från fjärde delen av Det magiska förbundet: Kristalltornet, som egentligen skulle strykas, men som istället kom att få en tämligen central roll i serien som helhet. Det är såna gånger man som skribent/författare blir riktigt glad! På grund av att jag vill undvika spoilers kommer dock vissa detaljer att vara lite luddiga, men det hela kommer ändå att bli begripligt.

I ett av kapitlen finns en sekvens där några av personerna är på jakt efter ett föremål, men angrips av en väktare precis när de har hittat föremålet i fråga. En vild kamp utbryter. Så såg det i alla fall ut i första utkastet. Inför andra utkastet hade jag däremot gjort en större ändring i handlingen, vilket gjorde jakten efter föremålet och angreppet fullständigt överflödig. Jag lät det dock stå kvar i texten, eftersom jag tyckte att den var relativt välskriven och det kändes synd att stryka en text som var så pass bökig att skriva (stridsscener är i regel både tidsödande och tålamodsprövande att skriva, och inget man stryker utan att ha tänkt igenom det hela noggrant.) Egentligen var det fel att låta textstycket stå kvar, då det inte längre fyllde någon funktion i handlingen, men ni märker varför det trots allt lämnades kvar. (I andra utkastet fyllde det dock ungefär samma funktion som om huvudpersonen plötsligt skulle gå till affären och köpa ett kilo kaffe …)

När så tredje (och förhoppningsvis sista) utkastet färdigställdes började det hända saker! Plötsligt slogs jag av tanken att jag kunde använda det egentligen överflödiga textstycket till att lösa några besvärliga problem som jag hade att arbeta med. I serien förekommer en väktare vid namn Abele, som kan sägas vara Nicos rival (bara för att båda är ”onda” betyder ju inte att de tycker om varandra! Lika lite som alla ”goda” tycker om alla andra som är ”goda”). Abele beter sig konstigt mot en av protagonisterna, men jag lyckades aldrig riktigt förklara hans något udda beteende, innan jag insåg att den namnlöse väktaren kunde ersättas med Abele! Därigenom uppstod ett möte mellan väktaren och den angripne protagonisten, vilket ger en tydlig psykologisk förklaring till Abeles beteende i resten av serien! Istället för att stryka texten utökade jag den med en högst central dialog, som ger svar på många frågor för karaktärerna (och för läsaren!). Ett riktigt lyckokast! I samma veva fick jag även möjlighet till välbehövlig karaktärsfördjupning för de båda inblandade. Där kan man tala om en snilleblixt (om man nu får säga så om en egen text)!

Det där är en av mycket få gånger som jag sparat en text som saknat funktion, och den egentligen enda anledningen var att det var en stridsscen. Jag brukar säga att om en sekvens inte kommer att finnas med om/när boken blir film ska den inte finnas med i boken heller! Men den där sekvensen (i dess nuvarande form) kommer definitivt att finnas med i filmen (om det någonsin görs någon). Den skulle i så fall utgöra en nyckelscen!

Allt detta kan kokas ned till två goda råd: Var aldrig rädd för att stryka ett textstycke som inte fyller någon funktion! Det tar alltid emot att stryka något som tagit lång tid att skriva, men om man som skribent till och med själv är medveten om att texten är överflödig, hur kommer då inte läsarna att tänka? Men, spar alla längre textstycken som stryks! Jag har ett dokument för varje del av Det magiska förbundet där jag spar alla längre textstycken som strukits. Det är bra av flera anledningar. Den viktigaste anledningen är att man då har koll på vilken eventuell information som fallit bort, och har möjlighet att lägga till den på något annat ställe i texten, om så behövs. Men sedan kan det ju faktiskt även hända att den tidigare strukna texten kan visa sig användbar i ett senare skede beroende hur den övriga texten utvecklas. Allting kan återvinnas, även text.

Ett svar

  1. Jag sparar allt jag tar bort i separata dokument, bara för säkerhetes skull🙂

    2011/08/19 kl. 06:43

Kommentera

