Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Bokförlagens miljösatsning

Den 2 augusti publicerades den här artikeln på DN:s webbplats. Den handlar om den välkomna nyheten att ett flertal förlag bestämt sig för att klimatkompensera för den miljöpåverkan som deras pocketböcker förorsakar. Det är givetvis ett välkommet initiativ, eftersom det onekligen går åt en hel del papper för att trycka upp en pocketbok, som i värsta fall blir något av ett slit och släng för köparen. Desto större anledning att klimatkompensera, onekligen.

DN refererar även till en undersökning gjord vid KTH som visar att e-boken endast är ett miljövänligare alternativ för den som läser fler än 33 böcker på vardera 360 sidor (varför de har valt att räkna på det viset framgår inte, 360 sidor är mig veterligen ingen standard av något slag). Det var nog ingen som trodde att en läsplatta/e-bok var helt utan klimatpåverkan, det trodde åtminstone inte jag. 11880 boksidor tror jag dock att de flesta som regelbundet läser böcker kommer upp i ganska snabbt.

Men det finns en aspekt av det hela som antingen DN eller KTH har missat. Hur skiljer sig miljöpåverkan åt mellan e-böcker/pocketböcker åt när det gäller resor? De flesta pocketböcker inköps troligen för att läsas under resor. Hur förändras miljöpåverkan när man köper nya pocketböcker hela tiden jämfört med när man köper en läsplatta som man använder under (låt säga) fem år och kontinuerligt uppdaterar med nya e-böcker, och sedan tar med sig dem på sina resor? Detta borde vara en viktig aspekt av det hela som dock inte framgår av DN:s kortfattade referat. Pocketböcker/e-böcker på resor kan vara en möjlig felkälla. Den sammanlagda vikten av alla pocketböcker som produceras ökar, medan den sammanlagda vikten av alla läsplattor torde vara konstant. (Ex: De pocketböcker jag köper under fem år kanske väger sammanlagt fem kilo, medan en läsplatta har en konstant vikt på runt 200 gram.) (Den här e-boksläsaren väger exempelvis 155 gram.) Visst kan den sammanlagda vikten av läsplattorna öka genom att försäljningen ökar, men detsamma gäller ju pocketböckerna, och jag tror inte att någon köper fler e-boksläsare än pocketböcker. Jag har inte tagit del av undersökningen, så jag kan inte svara på om KTH tagit med detta i sin beräkning.

Personligen kan jag säga att jag förstår helt och hållet varför man vill köpa inbundna böcker. De är trevliga att läsa i och ser fina ut i bokhyllan, men jag lär nog aldrig förstå varför man föredrar en pocketbok framför en e-bok. Jag har aldrig förstått tjusningen med pocketböcker. Jag uppfattar dem som ömtåliga och svårlästa. En inbunden bok håller i regel många år, men jag har stött på många pocketböcker där limmet efter ett mindre antal år börjat torka och sidorna lossna. Vad är meningen …? Då tycker åtminstone jag att e-boken är ett bättre alternativ.

(Och, som alltid när det gäller e-böcker, är jag medveten om att ämnet är kontroversiellt och jag respekterar att alla inte tycker som jag.)

Kommentera

