Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Alla älskar en bra myt

Den här intressanta artikeln publicerades i DN den 11 augusti. Där beskrivs den moderna tidens marknadsföringsmetoder när det gäller böcker, som inte enbart handlar om att sälja in boken, utan även om att sälja in författaren. Artikeln tar upp flera intressanta exempel där författaren varit lika viktig att sälja in som själva boken (bland annat J.K. Rowling och Stieg Larsson). Jag kan inte annat än att säga suck! Och jag suckar inte åt de båda nämnda författarna, utan jag suckar åt att vi som läsare väljer att lägga så stor vikt vid författaren och det sätt på vilket förlaget väljer att marknadsföra honom/henne. Man får nästan intrycket av att det har blivit lika viktigt som (eller i vissa fall nästan viktigare än) själva boken, och det är (enligt min personliga mening) inget annat än för sorgligt!

Självklart ska böckerna marknadsföras, jag har inga problem med reklam eller marknadsföring som sådan, men det är böckerna som ska marknadsföras, inte författaren! Det är Ordets makt och vanmakt du förväntas köpa, inte Jan Guillou! Marknadsföring som förefaller inriktad på författaren snarare än boken signalerar i min värld att förlaget inte riktigt tror på sin produkt, och måste ta till andra metoder för att synas/höras i mediebruset.

Det stora problemet med den här typen av marknadsföring är inte förlagen/PR-konsulterna, utan det stora problemet är att den här metoden faktiskt fungerar, eftersom du och jag köper den! Alla verkar älska en bra myt, och det får oss även att köpa böckerna. Själv kan jag inte se någonting romantiskt alls över J.K. Rowlings liv i fattigdom innan genombrottet (ett av de exempel som omnämns i artikeln). Jag har själv varit fattig i stort sett hela livet, det finns inget romantiskt över det! Och jag vill inte att någon ska köpa mina böcker för att jag är fattig, jag vill att de ska köpas för att någon tycker att de verkar bra eller för att någon tycker att mitt författarskap verkar intressant (och blanda nu inte ihop författarskap med författare, det är två skilda saker).

Själv älskar jag inte en bra myt, jag får bara känslan av att bakom myten väntar en bok som inte är tillräckligt bra för att marknadsföras på egna meriter.

2 svar

  1. sv : Haha, ja jag hängde faktiskt med frivilligt😉 & det var riktigt trevligt!

    2011/08/22 kl. 21:12

  2. Jag vill helst inte veta något alls om författaren. Efter läsupplevelsen kollar jag gärna in intervjuer och bloggar däremot. Fast jag blir mer intresserad ju ”vanligare” författaren är. Guillo intresserar mig inte alls tex. Så mycket uppmärksamhet i media kan också slå tillbaka. När en person dyker upp överallt uppstår en mättnadskänsla.
    Kram!

    2011/08/24 kl. 05:58

Kommentera

