Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Om höstens heta titlar

Det vore nästan tjänstefel att blogga om skrivande och inte kommentera höstens bokutgivning (okej att jag inte tjänar ett öre på att skriva det här, men jag tror att du förstår vad jag menar). Grubblade en lång stund över om det var värt att kosta på 35 kronor för att köpa Svensk Bokhandels höstkatalog i form av en pdf-fil, men eftersom jag i första hand bloggar om skrivande och inte om böcker ansåg jag inte att det var värt den kostnaden, utan jag utgår istället från de uppgifter som publicerades i DN igår. DN konstaterar att höstens utgivning är större än på länge, och rent spontant borde man ju tycka att det är jättebra. Men när man studerar utgivningen närmare får man känslan av att början av 00-talet snart kommer att maila och vilja ha tillbaka sin bokutgivning.

Till att börja med: 80 deckare! Och det tragiska i detta är inte att ytterligare 80 deckare kommer att dominera hyllorna i bokhandlarna, utan att det faktiskt säljer. Hade det stått 80 romaner hade jag blivit jätteglad. 76 kokböcker. Kokböcker har varit ”big business” ganska länge nu. Hur många gånger om dagen kan man egentligen äta sig mätt …? Jag är förvånad att den marknaden inte redan är mättad sedan länge. Ungefär lika många självhjälpsböcker. Vad ska man säga? Det riktigt tragiska är att folk anser sig behöva dem. Jag äger inte en enda sådan bok, och jag tror ändå att mitt liv har varit betydligt värre än många som köper såna böcker (inte för att det går att tävla om sånt, men jag tror inte att den bästa lösningen på personliga problem är att gå ut och köpa någon självhjälpsbok).

84 biografier känns betydligt roligare. Förvisso finns det någonting djupt tragiskt över människor som håller inne med saker som borde ha sagts långt tidigare tills de får en fet check för att skriva sin självbiografi, men biografier som sådana känns som en ljuspunkt i den här bokskörden (alla biografier är ju inte självbiografier). Som fantasyälskare är det såklart kul att se att DN faktiskt ägnar tre rader åt att konstatera att fantasyn är populär hos unga läsare och att förlagen söker de serier som kommer att ta över efter Harry Potter och Twilight. Nu var det egentligen inte artikeln som sådan jag skulle skriva om, men DN begår ett riktigt generalfel som tror att det bara är barn som läser fantasy! Även vuxna läser fantasy, men onekligen är mesta delen av den fantasy som ges ut i Sverige inriktad mot yngre läsare, vilket är trist för de som hellre vill läsa mer ”vuxen” fantasy (jag tillhör inte dem, men jag accepterar inte att fantasyn betraktas som en genre främst för barn).

Har försökt reda ut vilka fantasytitlar det är som kommer att ges ut och får intrycket av att det till största delen är översatta böcker som kommer att ges ut. Detta går fullständigt på tvärs med rådande trender i övrigt, då merparten av de böcker som kommer att ges ut är skrivna på svenska. Varför förlagen inte vågar satsa på svenskproducerad fantasy utan hellre vill satsa på ”säkra kort” från andra delar av världen skulle jag nog kunna skriva rätt mycket om, men det tänker jag inte göra just nu.

Även om det är kul att inhemsk litteratur får så stort utrymme är det även glädjande att se att litteratur som inte är engelskspråkig lyfts fram. Jag har absolut inga problem med engelskspråkig litteratur, men de författare som inte skriver på engelska (eller finns översatta till engelska) har mycket svårare att nå ut med sin litteratur eftersom färre människor behärskar deras språk (många läser gärna exempelvis fantasy på engelska, men hur ofta läser man fantasy på tyska eller ryska?). Det skrivs mycket fantasy på olika europeiska språk som vi svenskar i regel inte är så bra på. Nu är det i och för sig knappast den europeiska fantasyn som får sin stund i rampljuset, men trenden känns ändå lovande. (En av de mest uppmärksammade fantasyserierna på senare år, serien om The Witcher av Andrzej Sapkowski skrevs exempelvis på polska och har först relativt nyligen givits ut på engelska.)

(Det blir högre ph-värde på morgondagens inlägg, jag lovar!)

Kommentera

