Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Att skapa en e-bok – En grundkurs i Sigil

OBS! Eftersom en ny version av programmet släppts och där den här guiden inte riktigt är tillämplig har jag skapat ett nytt inlägg som visar hur man använder den senaste versionen av programmet. Såvida du inte använder en äldre version av programmet rekommenderar jag att du istället läser det här inlägget!

Sigil är gratisprogrammet som jag brukar använda för att skapa e-böcker i formatet epub. Epub är det vanligaste och mest användbara e-boksformatet. Om man kort ska förklara vad skillnaden är mellan epub och pdf så är texten i en epub-fil omflödningsbar. Detta innebär att texten anpassar sig efter storleken på skärmen hos den som läser (en pdf-fil ser alltid likadan ut oavsett om man läser på en stor eller liten skärm). Epub medger även att den som läser gör egna inställningar utifrån smak och tycke. Teckensitt, teckenfärg och radavstånd är sånt som kan påverkas.

Sigil är ett mycket lättanvänt program, men jag kommer i det här inlägget endast att gå igenom det mest grundläggande som krävs för att skapa en e-bok. Mycket mer än såhär behöver man egentligen inte tänka på.

(Om texten på bilderna är svår att läsa går det att klicka på dem för att se dem i originalstorlek!)

Texten på bilden talar för sig själv!

När all text är inklistrad måste du klicka på Tools och sedan på Meta Editor… (F8 fungerar också) och sedan fylla i namnet på boken, namnet på författaren och vilket språk boken är på. Detta är viktigt, för annars kommer programmets valideringsfunktion (mer om denna nedan) att indikera att något är fel!

När all text är inklistrad och uppgifterna i Meta Editor är ifyllda använder du valideringsfunktionen. Den hittar du genom att klicka på Tools och sedan Validate Epub (Control + Shift + V fungerar också). Såhär ser det ut om allt är som det ska!

En sista viktig funktion att ha i åtanke är Chapter Break, som du kan använda för att dela upp ett kapitel i två eller fler. För att använda den funktionen klickar du helt enkelt på ikonen som den fula blå pilen pekar på!

Det var det. Lyckades jag lära mig att använda Sigil kommer du också att lära dig, det är jag säker på!

7 svar

  1. Tack för tipset.

    2011/08/24 kl. 20:33

  2. Ping: Att skapa en e-bok, del 1 « Johan Lindback

  3. Jag tackar för en informativ sida. Då jag har problem att få över mina epub-filer till Elib, valideringen visar på felaktigheter, testade jag Sigil enligt dina instruktioner. Fick ett märkligt fel, och jag undrar om jag skulle kunna få skicka en skärmdump till dig, för att se om du har en förklaring till felet.

    2012/02/21 kl. 13:31

    • Visst kan du skicka över den, så kan jag se om jag hittar felet.
      johanSNABEL-Ajohanlindback.com (byt SNABEL-A mot @)

      2012/02/21 kl. 13:34

  4. Jag testade att lägga in den i itunes och sedan till ipad och det fungerade. Vet inte var felet låg, men det löste sig i alla fall. Tack i alla fall!

    2012/02/22 kl. 17:49

    • Bra att det löste sig! När det gäller Apple-produkter hade jag nog tyvärr haft svårt att hjälpa till =/

      2012/02/22 kl. 17:50

  5. Jag kan varmt rekommendera Calibre som programvara för att konvertera, redigera och skapa egna e-böcker. Har en mindre guide till hur man skapar e-böcker här: http://webbstrategiforalla.se/guide-skapa-en-e-bok-formatet-epub/

    Fungerar även bra för att ta bort tramsigt DRM-skydd på EPUB-filer.

    2014/10/05 kl. 01:53

Kommentera

