Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Booktrack – Soundtrack till e-böcker

Jag anade att det skulle komma för eller senare, men nu verkar det vara här, nämligen Booktrack, som helt enkelt är en teknik för att förse e-böcker med ljud som säljs i form av appar till mobiler. Tanken är att förse böckerna med en ”extra dimension” genom att de förses med musik och ljudeffekter. En av de första titlarna att ”förbättras” med hjälp av musik och ljudeffekter är den gamla klassiska Sherlock Holmes av A.C. Doyle. (Vilken bok som åsyftas är dock oklart, för Doyle har mig veterligen aldrig skrivit någon bok med det namnet.) Även flera andra gamla klassiker är på gång att ges ut i liknande versioner, bland annat Huckleberry Finns äventyr och De tre musketörerna.

Och vad ska man säga om det här? Jag tänker givetvis inte döma ut idén på förhand, jag tror att det finns en möjlighet att göra något riktigt bra av det det hela. Men idén är knappast ny. Den påminner rätt mycket om japanska visual novel, som troligen inte är så känt utanför Japan. Allting handlar om hur det hela genomförs och hur väl det fungerar. Det var nog många som drog på smilbanden när 3D-filmerna återvände till biograferna och trodde att det hela åter skulle handla om en högst tillfällig företeelse. 3D-filmerna verkar dock ha kommit för att stanna den här gången, och sannolikheten finns att Booktrack kan bli ett etablerat alternativ för att konsumera litteratur.

Eftersom jag både är musiker och skribent har jag hela tiden drömt om att göra soundtrack till mina böcker. Ofta när jag har skrivit har jag hört musiken i huvudet medan berättelsen vuxit fram. Det känns som att möjligheten att göra någonting riktigt bra av Booktrack är väldigt stor, men att risken att det hela blir ett utskrattat fiasko är ungefär lika stor. Jag ställer mig frågande till att använda ljudeffekter (då riskerar man att det hela blir ett konstigt mellanting mellan radioteater och musiksagor för barn!), och jag ifrågasätter varför man lägger till musik på redan utgivna böcker, där författaren inte ens har möjlighet att tillfrågas. Däremot, om det hela görs i samförstånd med författaren, och om det genomförs som ett seriöst, väl genomtänkt projekt, tror jag att det hela kan bli hur bra som helst.

Jag skulle gladeligen förvandla mina egna verk till Booktrack om jag hade tillgång till den programvara som skulle behövas. Men för att känna mig helt säker på att detta verkligen är en idé att räkna med vill jag nog först se hur problemet med läshastigheten blir löst. I artikeln i DN (som jag länkade till) uppges att programvaran lär sig hur ofta man vänder blad, men hur fungerar det hela om läshastigheten varierar från sida till sida? Det går alltid snabbare att läsa glest skrivna sidor med mycket dialog jämfört med tätskrivna sidor med mycket information. Jag hoppas att utvecklarna har tagit med detta i beräkningen.

Känns som att jag måste försöka ta mig råd att skaffa en mobil som hanterar appar. Det här kan bli spännande!

Ett svar

  1. Svar: tack så mycket för din omtanke.🙂

    2011/08/27 kl. 18:21

Kommentera

