Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Recensenten kom undan

Läste precis på DN:s hemsida att Justitiekanslern (JK) inte kommer att väcka åtal angående den hatiska recensionen mot bandet Takida (som jag skrivit om tidigare). Somliga skulle nog kalla det en seger för yttrandefriheten. Jag kallar det en stor förlust för oss alla. Genom sitt beslut visar JK att det är fritt fram för recensenter att komma med förtäckta mordhot mot dem de recenserar och göra livet ännu värre för dem som lider av Downs syndrom. Nog för att man kan tycka att usel journalistik inte borde vara juridiskt straffbar, men jag misstänker att det vore enda sättet för somliga journalister att lära sig. Det är nämligen inte så att det råder brist på dåliga recensioner i medierna. Hade jag varit lite mer debattglad och på lite sämre humör hade jag gladeligen tagit upp en del pinsamma exempel. Man kan bara konstatera att de här recensenternas arbetsgivare verkar trivas med att ha värdelösa recensioner i sina tidningar.

Grattis, alla recensenter, ni kom undan.

Kommentera

