Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

När mannen själv får välja

Med risk för att detta framstår som ytterligare ett debattinlägg, men jag skriver detta för att kommentera den här artikeln, som publicerades i DN 15 augusti. I artikeln berättas om den stora skillnaden mellan män och kvinnor i fråga om att välja böcker. Artikelns rubrik antyder att män helst vill läsa om ”krig och brott”, och jag ser ärligt talat inga större problem i det. Man ska i första hand läsa om det man är intresserad av. Jag kan definitivt känna igen mig i konstaterandet att män sällan är intresserade av skönlitteratur. Jag har absolut inget emot skönlitteratur, men för varje skönlitterär bok jag läser läser jag antagligen 10 fackböcker (en stor del av dessa läser jag dock i researchsyfte för mitt eget skrivande).

Artikeln beskriver hur flera förlag inför hösten nischat sin utgivning för att den ska tilltala män. Personligen tycker jag att det är en jättebra idé. Det är ett ganska välbekant (men sorgligt) faktum att män läser betydligt mindre än kvinnor. Varför inte då ge ut såna böcker som intresserar män specifikt? Möjligheten är stor att intresset för läsande väcks hos dem som är läsovana, och det kan väl aldrig vara fel? Jag ser absolut inga problem i att litteratur är nischad mot det ena könet. Män och kvinnor har inte nödvändigtvis samma intressen, men det är väl inget konstigt med det? Det är heller inget konstigt i att en kvinna läser en bok som är nischad mot män om hon råkar vara intresserad av just det ämnet. Ett klassiskt uttryck när det gäller marknadsföring är att om man försöker nå alla kommer det att sluta med att man inte når någon.

Personligen anser jag att alla åtgärder som kan öka läsandet hos dem som vanligen tillhör ”lässvaga” grupper är bra! Det kan vara en sån åtgärd som väcker ett intresse som man inte visste att man hade, vilket gör att man i nästa steg söker sig till annan litteratur. Att man inte är intresserad av något innebär ju inte att man inte kan bli intresserad!

Kommentera

