Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Är fantasyn overklig?

Rubriken kan verka lite konstig, säger det inte sig självt att fantasy ska vara overklig? Själv skulle jag svara både ja och nej på den frågan. Självklart ska fantasyn erbjuda en verklighetsflykt, men det betyder inte att naturlagarna nödvändigtvis måste upphävas. I dagens inlägg tänkte jag ge min syn på hur verklig eller overklig fantasyn borde vara.

Vad är fantasy? är en fråga som ofta ställs, och somliga verkar tro att det är en retorisk fråga som inte går att besvara. I min värld är svaret enkelt. Fantasy är det som absolut inte kan hända i verkligheten. Det är den ”minsta gemensamma nämnaren” som förenar all fantasy. Det finns ingen magi i vår värld, inga piskande pilträd, drakar, enhörningar eller blodsugande vampyrer. Men även om fantasyn bygger på själva verklighetsflykten är det viktigt att den är trovärdig. Det som fantasyn gör är att den visar upp en möjlig alternativ verklighet, men som författare har man en viktig uppgift att se till att läsarna är med på noterna.

När jag började skriva Det magiska förbundet (som var mitt första fantasyprojekt) var min tanke att läsaren skulle känna att ”såhär skulle det kunna vara”. Om läsaren däremot skakar på huvudet och tänker att ”nej, det där är alldeles för overkligt!”, då har man faktiskt misslyckats. Den typen av miljöer som läsaren möter i mina fantasyvärldar har rent geografiskt stora likheter med vår egen värld. Jag ägnade en hel sommar åt att läsa böcker om öknar, grottor, glaciärer, meteorologi m.m. för att kunna skildra trovärdiga miljöer och göra min värld mer levande. Jag har även läst böcker om riddare, vattenlagstiftning under Romarriket (!) och Italien, vilka alla bidragit med intressanta detaljer och uppslag. Utöver detta har jag förstås läst otaliga artiklar på Wikipedia (bland annat om kyrkklockor, för att trovärdigt kunna skildra den så kallade stridsklockan som förekommer i första delen av Det magiska förbundet). Allt för att skapa en så trovärdig värld som möjligt.

När det gäller magin, det tydligaste elementet som inte har med verkligheten att göra, förtjänar det egentligen ett eget inlägg, men jag kan säga som så att jag varit väldigt noga med att beskriva hur den fungerar. Magin i mina världar är inget som fungerar slumpmässigt. Det finns en mekanik bakom det hela. Jag tror att det är väldigt viktigt, för annars finns risken att alla svårigheter enkelt kan lösas med magi. Eller tvärtom, att oväntade svårigheter uppstår därför att det plötsligt inte går att använda magi! (Ungefär som den klassiska klyschan att mobilbatteriet alltid dör när det är som allra mest olägligt i en film.) Ingen läsare skulle köpa det, därför utarbetade jag redan tidigt ett tydligt system för hur magin fungerar, och det har jag hållit mig till. Det fungerar på nästan samma sätt i alla mina projekt, även om de utspelar sig i olika världar. Det är fullt möjligt att göra användandet av magi trovärdigt, trots att den inte finns i verkligheten. Jag kan dock säga redan nu att magi (seriens namn till trots) spelar väldigt liten roll i Det magiska förbundet, som fokuserar mer på äventyr och eftertanke.

Men i sista hand handlar det ju om att berätta en bra historia. En del ”konstnärliga friheter” har jag tagit mig. Jag vet att somliga resor går betydligt snabbare och enklare än de skulle ha gjort i verkligheten, och en del sekvenser som inbegriper sprängämnen skulle se häftiga ut på film, men knappast vara realistiska. Det allra viktigaste har jag dock inte tummat på, nämligen hur de olika karaktärerna reagerar på allt som händer! Vare sig man skriver fantasy eller annan litteratur är det viktigaste troligen att man känner igen sig i hur någon reagerar på någonting som händer!

Ett svar

  1. sv: Jo det vet jag ju. Men i alla fall är hon riktigt snygg!

    2011/08/30 kl. 22:20

Kommentera

