Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Läsplattor

I dagens inlägg tänkte jag kort och gott berätta litet grann om vilka läsplattor som går att köpa här i Sverige. Det rör sig dock inte om något test eller någon recension, för jag äger ingen läsplatta, och har inte riktigt så många läsare ännu att någon känner frestelsen att ge mig en sån och hoppas att jag ska blogga om den (men det är nog bara en tidsfråga, hoppas jag …)

Till att börja med måste jag reda ut begreppen en aning. Läsplattor kan ibland hittas under rubriken surfplattor på nätvaruhus, men det är inte alls samma sak! Surfplattor kan liknas med en laptop utan tangentbord, de fungerar ungefär som en vanlig dator (det finns en modell från Asus som faktiskt har ett tangentbord som går att ansluta om man vill). Läsplattor är betydligt enklare, men har ett helt annat användningsområde. De är avsevärt billigare än surfplattor och kan snarast liknas vid en bok, både vad gäller storlek, utseende och användningsområde. De är inte bakgrundsbelysta, det går inte att surfa med dem, men de har en skärm som är anpassad för att visa text och visar den med hög upplösning. Flera modeller bygger på så kallat digitalt bläck, vilket gör att de endast använder ström precis när man byter sida. Detta gör att det inbyggda batteriet räcker väldigt länge. Det bör dock noteras att skärmen inte kan visa färger utan endast gråskalor.

Urvalet av läsplattor är tyvärr inte jättestort, men några modeller finns på marknaden här. En Sony eBook Reader Pocket Edition kan bland annat köpas härifrån för 1849 kronor. Den väger 155 gram och har 2 GB inbyggt minne (för att sätta det i ett perspektiv kan sägas att en e-bok sällan är större än några enstaka MB!). För en något lägre summa kan modellen iRiver Story köpas, bland annat härifrån. Den väger litet mer (284 gram), men klarar av att visa Office-dokument, har inbyggd kalender och man kan faktiskt även använda den för att lyssna på musik.

(Jag har dessvärre inte blivit sponsrad för att skriva detta inlägg, men vi hoppas på bättre lycka nästa gång jag bloggar om läsplattor.)

Kommentera

