Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Grattis, Bokhora!

Läste här att bokbloggen Bokhora i dagarna fyller fem år, och trots att jag varken är bokbloggare eller har följt Bokhora i någon större utsträckning vill jag ändå säga grattis! De har varit en viktig aktör i frågan att förflytta diskussionen om litteratur från litteraturvetarna som skriver på tidningarnas kultursidor till en nivå som vi vanliga läsare kan relatera till. För de flesta av oss tror jag att bokbloggarna har haft större betydelse än kultursidorna i tidningarna. När jag läser vad en bokbloggare har skrivit om en bok säger det mig en hel del om vad jag själv skulle tycka om boken i fråga, den känslan får jag sällan av en recension från kultursidorna (som ofta känns som att de skrivits utifrån någon slags mall).

Bokhora var en föregångare. Idag finns massor och åter massor av bokbloggar, vilket dock inte är något problem eftersom man själv får välja vilka man vill följa. Men jag hoppas att Bokhora får många bra år till, och att de fortsätter att reta upp dem som vill göra skillnad på ”fin litteratur” och annan litteratur. Såna konservativa världar mår bra av någonting som kommer och rör om lite grann emellanåt, den saken är klar.

(Värt att nämna är för övrigt att jag och Bokhoraskribenten Johanna Lindbäck faktiskt inte är släkt med varandra, trots att det bara är två bokstäver som skiljer oss åt. Däremot har vi båda bott i Luleå, vilket är rätt intressant. Undrar om vi skulle bli förväxlade om jag fick ett genombrott som författare …?)

Ett svar

  1. Jag föredrar att läsa bokbloggar eftersom jag ofta missar poängen ”riktiga” recensenter försöker få fram. De kan ju skriva både positivt och negativt, men i slutet förstår jag ändå inte om de rekommenderar andra att läsa boken eller inte. Bokbloggarna skriver recensioner, som du säger, mer begripliga. Det finns inte det fackliga språket och det står oftast svart på vitt om tycke och tänk.

    Nu är jag inte så insatt, men jag undrar om någon ”vanlig” bok har vunnit Nobels litteraturpris, eller om det bara är tunga böcker med flera tolkningssätt som hela tiden vinner/blir nominerade.

    Och om du slår igenom som författare tror jag mycket väl på att folk kommer ramla över dig när de söker efter Johanna, men det är ju bara positivt😉

    2011/09/02 kl. 18:58

Kommentera

