Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Musiken och skrivandet

Det är ett enkelt konstaterande att jag helt enkelt inte kan skriva utan att samtidigt lyssna på musik. Musiken hjälper mig på flera sätt. Dels hjälper den mig att (åtminstone tillfälligtvis) glömma bort att det finns en värld bortom skrivandet och dels hjälper den mig att komma i rätt sinnesstämning. Vet jag att jag ska skriva någon speciell typ av scen försöker jag lyssna på musik som passar ihop med just den scenen. Jag tänker mer i film än i text när jag skriver, och vad kan då vara en bättre hjälpreda än musik?

Spotify har varit en guldgruva i sammanhanget. Jag har flera spellistor med instrumental musik som jag brukar lyssna på medan jag skriver (det fungerar inte alls lika bra med musik som inte är instrumental). Ibland har jag sån tur att musiken som dyker upp passar exakt ihop med det som jag skriver för tillfället, ungefär som att det vore soundtracket till en filmatisering av boken. Ett exempel på ett sånt underbart ögonblick var när jag arbetade med slutet av Silverspegeln (andra delen av Det magiska förbundet) och låtarna Azmara och Elysian Fields (Part 2) av Bekki Williams dök upp i hörlurarna. Sånt flow som jag upplevde just då är det alldeles för sällan man får uppleva. Att de båda låtarna dessutom är hela åtta respektive tio minuter långa gjorde inte saken sämre. Men även kortare låtar kan ge en kick när man skriver. Den knappt tre minuter långa Hogwart’s March av Patrick Doyle (från Harry Potter och den flammande bägaren) passade perfekt ihop med slutet av Det helande landet (tredje delen av samma serie som tidigare).

Många författare har satt ihop soundtrack (det vill säga listor med passande låtar) till sina böcker, vilket jag tycker är en jättekul idé. Tyvärr skulle det vara svårt att göra så med mina verk, eftersom det är ganska få låtar som riktigt passar ihop med handlingen. Det är förmodligen enklare om man skriver böcker som utspelar sig i nutid. Men jag planerar ändå att göra ett försök på min hemsida så småningom.

De stora hjältarna i sammanhanget, vars musik (nästan) alltid funkar att skriva till är Hans Zimmer, James Horner och James Newton Howard. Om något av mina verk någonsin blir en dyr Hollywoodproduktion hoppas jag att någon av dem får göra musiken. Filmmusiken till The Dark Knight är för mig mer förknippad med Eldskungen än med själva filmen …

Kommentera

