Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Om Eldskungen

Det här är det 100:e inlägget sedan jag började blogga i juni, och detta tänkte jag högtidhålla genom att berätta om ett av mina skrivprojekt som jag sällan skrivit om. Den som följt mig har läst otaliga inlägg där jag skrivit om Det magiska förbundet, som är det projekt jag ägnat mest tid och energi åt. Men jag har även ett annat projekt på gång, som är en liknande, men ändå annorlunda serie, nämligen Eldskungen. Jag tänkte ägna dagens inlägg åt att berätta litet grann om det.

Idén dök upp sent under hösten 2008 när jag satt på tåget mellan Kiruna och Luleå. Jag har berättat om det här tidigare. Jag skrev ned alla uppslag på min laptop, med rosa text så att ingen annan skulle se. Jag hade precis avslutat de första utkasten av Det magiska förbundet och behövde arbeta med någonting annat ett tag. Det var då jag fick idén till det som kom att bli Eldskungen. Jag började skriva på projektet tämligen omgående. Det behövdes ingen omfattande research, jag hade rätt mycket material över från arbetet inför den tidigare serien som gick att använda, både när det gällde idéer och ren fakta.

Under större delen av 2009 kom jag att arbeta i stort sett uteslutande med Eldskungen. Den första delen blev klar i maj och jag fortsatte genast med andra delen, vilket dock ledde till att jag körde fast efter bara tre kapitel. Jag tvingades inse att första delen inte var färdig, det fattades bitar som gjorde att det var svårt att skriva andra delen. Sommaren ägnades åt att skriva ytterligare 12 kapitel, varefter första delen äntligen kändes färdig och jag åter kunde ge mig i kast med andra delen. Under hösten gick arbetet framåt, sakta men säkert. Skuggbarnet och Labyrintberget, som de båda första delarna heter, är knappast svårlästa, men däremot var de mycket svåra att skriva. Tanken var att skriva något för en lite äldre läsekrets än Det magiska förbundet, men efter att ha läst upp Skuggbarnet för min fru påpekade hon att det Det magiska förbundet faktiskt var både mörkare och våldsammare. Inte riktigt vad jag hade räknat med, men det gjorde inte så mycket. Man kan nog i korthet säga att den som gillar den ena serien även kommer att gilla den andra. De kompletterar varandra mycket väl (trots att de är helt och hållet fristående gentemot varandra).

Jag gjorde några försök att skicka manuset till första delen till olika förlag. Responsen var betydligt bättre än den varit för Det magiska förbundet. Åtminstone två förlag lovprisade manuset (ett av dem berättade att de haft det uppe till diskussion på ett manusmöte, vilket innebär att man faktiskt har passerat den första gallringen), men i slutänden blev det ändå en refusering. Det gjorde egentligen inte så mycket, ibland kan faktiskt även en refusering vara bra för självförtroendet. Det var ett välkommet tecken på att jag ändå var inne på rätt spår.

2009 (året när i stort sett hela det befintliga materialet skrevs) var egentligen inget roligt år för mig. Hela året var en enda lång motgång på det privata planet. Utflykterna till riket Endyria (där Eldskungen utspelas) var antagligen det som höll mitt huvud ovanför vattenytan. Men till slut gick det inte längre. Mitt i en spännande sekvens halvvägs in i andra delen var det som att luften helt gick ur mig. Jag fick inte fram en bokstav mer. Det var varken skrivkramp eller idétorka, jag har ärligt talat ingen aning om vad som egentligen hände. Det dröjde ända tills 2011 innan det blev något mer skrivet på det projektet. Under större delen av 2010 arbetade jag, vilket lämnade väldigt lite tid och ork över för skrivandet (som givetvis kom i andra hand). Och vad som hände därefter tror jag att de flesta av er känner till, nämligen sjukskrivningen …

Att bli klar med det omfattande projektet är min för tillfället högsta önskan, men trots att det räknat i sidor och ord är kortare än Det magiska förbundet är projektet som sådant mer avancerat och mer komplext. Till det tidigare projektet hade jag ungefär 10 sidor anteckningar. Till Eldskungen har jag inte mindre än 50 sidor anteckningar! Det har blivit lite grann av ett magnum opus. Den planerade avslutningen i den tredje delen, med arbetsnamnet Tidsdrottningen kommer att bli storslagen, det kan jag lova. Att göra Hollywoodfilm av den skulle troligen kosta lika mycket som Lord of the Rings och Pirates of the Caribbean-filmerna tillsammans. Tanken är att det ska vara en spännande äventyrshistoria och som en bra actionfilm, fast i text, samtidigt som jag är noga med att behålla det vardagsnära och det som vi alla kan relatera till.

Den som är intresserad av att läsa mer om Eldskungen kan kolla in den här sidan, där handlingen beskrivs i korthet och det även går att läsa ett utdrag ur Skuggbarnet. Jag har dessvärre ingen aning om när eller hur den skulle kunna publiceras. I dagsläget är jag högst osäker på om jag kommer att kunna översätta den till engelska, eftersom språket är något mer komplicerat än i mina båda övriga projekt. Men, som vanligt, är jag väldigt envis, så det kommer säkert att ordna sig.

Ett svar

  1. Sv: Du verkar vara en riktig stammis! Superkul att du kommenterar :’D
    Och tack för rösterna!

    2011/09/05 kl. 16:40

Kommentera

