Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Mer än ett manus samtidigt?

En fråga som ofta verkar ställas bland aspirerande författare är om man kan arbeta med mer än ett manus samtidigt. Och det korta svaret är givetvis: Varför skulle man inte kunna? Tvärtom tror jag att det kan vara en bra idé att ha flera bollar i luften samtidigt. Är man en människa som har gott om idéer ska man vara rädd om dem. Känner man att man har en idé som är så pass färdig att den går att utveckla till ett färdigt manus vore det ju dumt att inte göra det!

Fördelen med att arbeta på flera manus på samma gång är att risken är liten att man tröttnar på att skriva. Känner man att man har kört fast i ett projekt kan man lägga det åt sidan och arbeta på ett annat ett tag, tills man känner sig redo att ta tag i det första manuset igen. Eller så upptäcker man att ens nya idé faktiskt är bättre och arbetar vidare med den istället. Kanske kan den första idén komma till användning flera år senare? Det enda arbete som riskerar att bli bortkastat är de idéer man aldrig tog tag i, eller ens skrev ned. Som jag tidigare sagt har idéer en förmåga att gå upp i rök om man inte ser till att hålla fast dem!

Själv arbetar jag på tre projekt parallellt. Det magiska förbundet och Eldskungen har nog de flesta hört talas om. Utöver detta arbetar jag på en helt fristående fantasyroman, som jag kommer att berätta mer om när jag är färdig med den. Det har faktiskt hänt att jag har skrivit på alla tre projekten samma dag, även om det tillhör ovanligheterna. För stunden är det Det magiska förbundet som upptar det mesta av min tid, eftersom jag nästan är färdig med den serien. Vilket projekt som kommer att ta mest tid därefter återstår att se. Dock lär jag knappast påbörja något nytt projekt innan åtminstone ett av de återstående projekten är färdiga.

Ett varningens finger dock: Det har hänt att jag råkat blanda ihop begrepp och personer mellan de olika projekten, trots att de sinsemellan är ganska olika. Det är lite irriterande. Särskilt när man upptäcker det först när man redigerar. Men sånt händer. Det vore tråkigt att skriva om det aldrig hände oväntade saker, eller hur?😉

2 svar

  1. Håller fullständigt med!

    2011/09/07 kl. 07:21

  2. Självklart! Varför inte? Än har jag inte lyckats blanda ihop mina historier, men när jag väl börjar får jag väl försöka se över vilka jag ska jobba vidare på. Undrar om det redan har hänt eftersom jag har en tendens att hela tiden överraska mig själv ^^

    2011/09/07 kl. 19:19

Kommentera

