Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Nicholls är skeptisk, jag med

Vem då? Jo, det är David Nicholls, författaren bakom storsäljaren En dag som i den här artikeln markerar sitt missnöje med Booktrack (e-böcker med tillhörande ljudeffekter och musik, som jag skrivit om tidigare). Nichols säger bland annat: Det här låter som motsatsen till läsning. Jag har tillräckligt svårt att läsa en e-bok på grund av all distraherande e-post, jag har givit upp för stunden.

Vad ska man säga? Man kan börja med att konstatera att Nicholls har missat två fundamentala saker, nämligen dels att man inte måste använda en dator eller surfplatta för att läsa e-böcker, en enkel och billig läsplatta duger alldeles utmärkt (där finns ingen störande e-post, eftersom de saknar internetanslutning), och dels att man faktiskt inte måste vara inloggad på sin mailklient om man vill vara ostörd. Men så tillhör ju Nicholls (som är född 1966) inte den generation som växte upp med datorer (vilket märks). Jag är skeptisk till att man uttalar sig på det där viset om e-böcker när man uppenbarligen inte verkar ha orkat bemöda sig med att ta reda på hur de fungerar (eller ens hur datorer fungerar). Eftersom de flesta människor idag är hyfsat väl insatta i hur datorer fungerar blir det ganska pinsamt när såna där grodor hoppar ur munnen.

Påståendet ”motsatsen till läsning” är också intressant. Jag vet inte vad motsatsen till att läsa skulle vara (bortsett från att inte läsa, det vill säga), men jag tycker att Booktrack är en väldigt kul idé. Så länge en författare själv har möjlighet att avgöra om han/hon vill se sina böcker som Booktrack eller inte ser jag absolut inga problem med att man gör ett sånt. Är det böcker som är i public domain (ingen upphovsrätt) är det definitivt inga problem. Att det sedan kan kännas konstigt att lägga till musik och ljudeffekter till något som inte skapades för att ”konsumeras” på det viset är en annan sak, men jag ser inga problem med företeelsen som sådan. Det känns roligare med Booktrack där texten och musiken/ljudeffekterna har skapats sida vid sida för att komplettera varandra.

Kommentera

