Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Nedkopplad?

Nedkopplad är den korta, kärnfulla och ganska provocerande titeln på en bok av Susan Maushart (sedan har den en undertitel som är ett par kilometer lång och som ska få den att verka lite akademisk, men det behöver vi inte gå in på just nu). Precis som titeln antyder handlar boken om hur det är att leva ett liv utan att vara uppkopplad mot Internet. Maushart och hennes tre tonårsbarn ska testa att leva sex månader utan Internet, mobiltelefoner och tv (!). Det här är ingen recension, för jag har inte läst boken i fråga (och har heller inga tankar på att göra det), utan jag kände bara ett oemotståndligt behov av att kommentera själva företeelsen.

I sin reklamtext skriver förlaget: [Nedkopplad handlar] inte om att fly från verkligheten tvärtom handlar den om att komma närmare en verklighet som ständigt verkar glida längre ifrån oss. Lite prettovarning på det va? Det är knappast första gången någon som väljer att leva sitt liv ”nedkopplad” verkar tro att hans eller hennes sätt att leva är bättre än någon annans. Skulle Mausharts världsbild rasa samman om jag upplyste henne om att hennes sätt att leva varken är bättre eller sämre än mitt, som varit nära förbundet med Internet de senaste 15 åren (dvs. halva mitt liv)? Jag har valt att göra nätet till en stor del av mitt liv, och varken jag eller någon annan lider av det. Skillnaden är bara att jag inte har en tanke på att skriva en bok om mitt liv på nätet och tro att det skulle intressera någon. Alla människor lever sina liv på olika sätt, men det ska mycket till för att det ska intressera någon annan. Mausharts liv är annorlunda jämfört med mitt och många andras, men knappast intressantare.

Självklart kan ”beroendet” av Internet vara ett problem. Om ens nätvanor leder till att man får sociala problem och att man känner stort obehag när man inte får använda Internet är det givetvis ett problem, men, det är knappast något större samhällsproblem. Jämfört med alkohol, droger och anabola steroider med mera står nog sig Internet ganska slätt. Av alla dem som använder nätet är det nog en mycket liten andel som har såna problem, och det går att bli beroende av väldigt mycket. Dessutom måste man komma ihåg att Internet är något som går att använda till många bra saker. Man kan betala räkningar, boka resor, hitta information, lära känna nya människor och köpa Mausharts bok (om man nu vill det). Vilken liknande nytta har man av att dricka alkohol eller använda anabola steroider? Värt att fundera över, tycker jag.

Förenklar ny teknik alltid våra liv? är en fråga som förlaget ställer i sin reklamtext. Jag blir lite irriterad över frågor som nästan ställs som att de är omöjliga att besvara. Mitt svar på förlagets fråga är: Ja! Det finns inte en chans att jag skulle vilja gå tillbaka till den teknik som fanns för 20 år sedan. Jag saknar inte tjock-tv, lp-skivor, kassettband, videoband och att man var tvungen att hålla reda på när alla tv-program sändes för att de inte gick att se på nätet i efterhand. Jag saknar inte de migränanfall som mina tidigare tjocka tv-apparater och bildskärmar utlöste (skärmar med bildrör flimrar, det gör inte platta skärmar eftersom de bygger på en helt annan teknik). Den nya tekniken har både förenklat mitt liv och gett det ett stort mervärde. Men jag har aldrig gjort någon större sak av det hela. Det borde inte Maushart eller någon annan heller göra, för hur man väljer att leva sitt liv är ett val som varje individ själv måste få göra! (Självklart finns det människor vars livsval är intressanta för fler än dem själva, men Maushart är knappast en av dem.)

4 svar

  1. Svar: jag var i Side.🙂

    Jo vi blev tillsammans på juldagen.🙂

    2011/09/10 kl. 17:00

  2. Vår text på sidan kanske är lite ensidig, men boken är mycket mer än det du beskriver ovan. Kolla in samtalet mellan Susan och Megan Miller från Bonnier om teknik om du har lust, jag tycker att det beskriver boken på ett annat sätt: http://bit.ly/ngGfSo

    2011/09/12 kl. 10:23

    • Tack för kommentaren! Alltid kul att få kommentarer av dem som är ”berörda”, det uppskattar jag.
      Jag utgick ifrån er reklamtext när jag skrev inlägget (vilket också framgick, men jag förtydligar det gärna). Det jag i första hand kommenterade i mitt inlägg är själva företeelsen att leva ”nedkopplad” och sedan skriva en bok om det, samt vissa delar av er reklamtext. Jag har inte läst boken (vilket framgår), så det är inte boken som sådan jag kommenterar.

      2011/09/12 kl. 13:19

  3. Ping: Nedkopplad – Susan Maushart | Den lilla boklådan

Kommentera

