Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Från A till B via Z?

En intressant frågeställning som ofta dyker upp är om man måste skriva boken i samma ordning som den är tänkt att läsas. Det korta svaret är givetvis nej, det behöver man förstås inte. Men nu tänkte jag istället gå in på det långa svaret.

Första utkastet av alla manus till Det magiska förbundet och Eldskungen är skrivna i den ordning de var avsedda att läsas. Jag började med det första kapitlet och avslutade med det sista kapitlet. Den främsta anledningen till att jag arbetar på ett sånt traditionellt sätt är att jag tycker om känslan av att jag följer mina karaktärer och känner hur de utvecklas, vilket inte sällan påverkar hur det hela slutar. Det skulle aldrig fungera om jag exempelvis skrev slutet först, jag skulle bara bli tvungen att ändra det när jag sedan skrivit klart allting som leder fram till det. Det finns dock enstaka undantag där jag låtit ett kapitel vänta. Då har jag skrivit Text saknas! med röd text i listan över kapitlen, och tre utropstecken efter kapitlets nummer. Anledningen till att jag emellanåt gör så är för att jag vet att jag riskerar att köra fast, och får man den känslan är det bättre att avvakta med det kapitlet (om det går).

Men när det är dags för andra utkastet (eller kompletteringen, som jag kallade det i mitt inlägg om hur min skrivprocess ser ut) kan det se ut lite hur som helst. Alla kapitel som är ett tillägg till första utkastet kallas för enkelhets skull X1, X2 osv. (det gör det enkelt för mig att identifiera dem i listan över alla kapitel i OpenOffice). I det läget brukar det inte finns någon ordning alls. Ett kapitel med namnet X5 kan vara insprängt mellan kapitel 1 och 2, och mycket väl bli färdigt innan kapitel X2. Det kan verka mycket rörigt, men innebär sällan några problem. Eftersom jag har själva stommen till romanen på plats är det sällan några problem att lägga till nya kapitel utan att dessa skrivs i någon särskild ordning. De nya kapitlen som tillkommer gör i regel handlingen mer begriplig och läsupplevelsen bättre, samt att de ofta gör tempot mer balanserat i delar av böckerna där tempot är lite för högt (vilket det tyvärr blir ibland). I samband med sista redigeringsomgången ändrar jag alla kapitelnummer så att det blir 1-40 om det finns 40 kapitel.

Arbetet med min nya helt fristående roman har dock gått till på ett lite annorlunda sätt. Där har kapitlen inte alls skrivits i den ordning de är tänkta att läsas, men med hjälp av programmet StoryBox har det fungerat utmärkt ändå. Perspektivet växlar mellan flera olika karaktärer, och med det programmet som hjälpreda är det en enkel process. Jag har planerat varje kapitel noggrannare än vanligt redan innan skrivandet börjat och jag tror inte att jag kommer att behöva göra någon komplettering på det manuset innan det är färdigt. Däremot kan en del kapitel komma att byta plats med varandra!

Kommentera

