Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Ja, vad smart! Eller …?

Det är bra att ha idéer, men det betyder inte nödvändigtvis att alla idéer man har är bra. Här ser vi ett bra exempel på en idé som borde ha sållats bort redan innan den lämnade munnen på sin upphovsman. Föregångaren till den här filmen hette Spy Kids 3D, och jag förstår att filmbolaget gärna ville att dess uppföljare skulle heta Spy Kids 4D. För att det inte skulle bli tal om falsk marknadsföring (eller något sånt) måste man dock förvissa sig om det verkligen blir 4D, därav idén med luktkortet. För att helt enkelt kalla filmen Spy Kids 4 vore det ju inte tal om. Filmbolag nuförtiden är livrädda att sätta en siffra högre än 2 efter filmtiteln. Jag gissar att det är för att de är rädda för att den som inte har sett ”ettan” inte ska vilja se den tredje filmen i serien.

Jag kan bara tala utifrån mig själv, men har jag inte sett första filmen vill jag nog inte se tredje filmen innan jag sett den första, hur kreativ titeln än är. (Vågar man gissa att nästa film i Göta Kanal-serien inte kommer att heta Göta Kanal 4 utan något i stil med Göta Kanal: The Resurrection, eller Göta Kanal: The Last Stand?)

Av bilden ovan att döma vill filmbolaget framställa filmen som modern och nytänkande. Att använda luktkort (eller på annat sätt använda dofter i samband med filmer) är en företeelse som är nästan lika gammal som filmkonsten själv (läs exempelvis här), och kanske inte riktigt något som får en film att kännas modern. Förhoppningsvis innehåller den här filmens luktkort dock inte doften av avföring eller svettiga gymnastikskor, som luktkortet till filmen Polyester (1981) gjorde. Det var möjligtvis kul då.

Jag säger inget om filmen som sådan, de tre tidigare filmerna i serien var faktiskt helt okej, och det råder ingen tvekan om att jag inte tillhör målgruppen, men snälla skippa luktkortet och d:t i filmtiteln! Den där nytänkande marknadsföringsidén är inte ens nytänkande! Filmen blir inte mer intressant för att den heter 4D istället för kort och gott 4.
(Dock är jag i alla fall glad att det inte är någon reboot. Hellre Spy Kids 4D än Spy Kids Begins!)

Uppdatering 141009: Filmen var faktiskt ingen höjdare …

Kommentera

