Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Att vara eller inte vara knuten till ett förlag

I dagens inlägg tänkte jag resonera litet grann kring de fördelar och nackdelar som finns med att vara en oberoende (dvs. inte knutet till något förlag som bekostar utgivningen) författare. I första hand resonerar jag utifrån mitt eget perspektiv, och är fullt medveten om att det kan se helt annorlunda ut utifrån någon annans perspektiv. (Om någon av uppgifterna nedan inte stämmer är jag mer än tacksam om du korrigerar mig.)

Fördelarna med att vara oberoende:

  • Friheten. Onekligen den främsta fördelen. Det är jag som författare som själv bestämmer utformning av både text och omslag.
  • Högre integritet. Jag väljer själv vad jag är villig att ställa upp på i fråga om att marknadsföra mig. Det finns inget förlag som förväntar sig att jag ska ställa upp på sånt som känns fel.
  • Hela förtjänsten från alla sålda exemplar. Ingen som man måste dela vinsten med (och med vinst menar jag förstås det som blir över efter att alla kostnader är betalda, troligen en väldigt liten summa).
  • Tryggheten. Jag riskerar inte att förlaget säger upp kontraktet efter att endast en eller två delar i en serie har givits ut. (Det är ingen garanti att få alla delar utgivna även om de faktiskt säljer hyfsat.)
  • Inga problem med rättigheter. Alla eventuella förhandlingar med andra aktörer underlättas, eftersom det är jag själv som äger alla rättigheter.
  • E-böcker. Om e-boksmarknaden i Sverige skulle ta fart är det jag själv som gör förtjänsten. Skriver man på för ett förlag är man i dagsläget högst troligen tvungen att skriva över alla rättigheter, oavsett plattform. Ingen författare lär ha samma tur som J.K. Rowling, som själv äger alla e-boksrättigheter till Harry Potter-böckerna.

Men så kommer vi till det mindre roliga kapitlet, nämligen nackdelarna med att vara oberoende …:

  • Kostnaden. Jag måste själv stå för alla kostnader kring utgivningen, vilket kan innebära åtskilliga tusenlappar för en bok.
  • Pappersarbetet. Det finns inget förlag som sköter pappersarbetet, utan jag måste göra allt sånt på egen hand.
  • Ingen förhandlingshjälp. Jag blir tvungen att sköta alla eventuella förhandlingar själv, om jag inte har råd att skaffa en agent (och det har jag troligtvis inte som oberoende författare). Om jag har oturen att bli indragen i en eventuell rättstvist blir det inte roligt …
  • Ingen bekostar redaktörsarbete och korrekturläsning. Är man knuten till ett förlag har man fördelarna av att dels slippa bekosta det hela själv, och dels kunna lära sig mycket av det hela.
  • Distributionen. Troligen är man själv tvungen att skicka böckerna till köparna. Och ju fler böcker man säljer desto mer arbete. Ju bättre det går desto jobbigare blir det. (Känns lite galet va …? Men så är det ju tyvärr.) Och har man en deal som gör att man slipper sköta distributionen kan man ändå bli tvungen att själv till en stor kostnad köpa upp alla osålda exemplar efter en viss tidsperiod.
  • Marknadsföringen. Nu börjar det hela bli riktigt sorgligt. Av de 20 mest sålda böckerna på AdLibris under augusti månad är ingen bok självutgiven! (Henning Mankell har förvisso givit ut boken Minnet av en smutsig ängelLeopard Förlag, som han själv varit med om att starta, men det var inte på det förlaget han fick sitt genombrott.) Vilka böcker är det man köper? Jo, dem man hör talas om. Vilka böcker hör du talas om …? (Det ser dock något roligare ut på topplistan över e-böcker, där två böcker av tio faktiskt är egenutgivna.)
  • Recensioner. Hur ofta blir en egenutgiven bok recenserad i större medier i förhållande till böcker som ges ut på ett förlag? Jag har inga siffror, men alla som (i likhet med mig) gärna tar del av bokrecensionerna förstår nog på ett ungefär varför det här står listat som en nackdel.
  • Bli tagen på allvar? Av de senaste 10 skönlitterära böckerna som du läste, hur många av dem var egenutgivna? (Och då är det inte Henning Mankell som jag syftar på, utan lite mer obskyra författare.) Nej, det är inte alldeles enkelt att bli tagen på allvar som oberoende författare. Det är hopplöst att komma ifrån känslan av att ingen ville ge ut det här, med andra ord kan det inte vara någon vidare bra bok.
  • Drunkna i mängden. Tyvärr är förlagskontrakt en form av kvalitetsstämpel. Som författare utan förlagskontrakt är man definitivt inte ensam. Bland de manus man kämpar mot för att synas finns allt från ”manus med utvecklingspotential” till såna manus som håller väl så hög klass som ett antaget manus. Men problemet är, hur ska läsarna kunna hitta guldkornen i sådan brokig röra av manus …? Jag vågar påstå att det är betydligt enklare att synas bland andra böcker som också givits ut av ett förlag.
  • Don’t quit your daytime job. Det finns mig veterligen ingen svensk romanförfattare utan förlagskontrakt (och som fått sitt genombrott utan hjälp av ett förlag) som kan leva på sitt skrivande. Bland de författare som är utgivna på förlag finns det givetvis många som kan leva på sitt skrivande. Ingen skulle dock bli gladare än jag om jag hade fel.

Rätt gissat, om något förlag skulle intressera sig för mitt skrivande skulle jag högst troligtvis nappa på en gång! Det är enkelt att verka stursk och tro och hoppas på att man kommer att klara sig på egen hand, men jag skäms inte för att säga att mitt liv hade varit betydligt enklare om jag varit uppbackad av ett förlag. Även om möjligheterna att slå sig fram som oberoende författare idag är större än någonsin spelar förlagen fortfarande en viktigare roll än man kan tro. Och personligen tror jag inte att det kommer att ändras inom överskådlig framtid.

Kommentera

