Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

För fin för reklam?

Det här med reklam verkar vara ett irritationsmoment för somliga. Och då syftar jag inte på att en del avskyr reklamavbrott i filmer, utan på själva företeelsen som sådan. Stötte på en väldigt intressant passage i en filmrecension i DN härom veckan: Men som all riktigt bra konst behöver ”Apflickorna” inte de enkla reklambudskapen utan låter höra om sig ändå. Visste inte riktigt om jag skulle skratta eller gråta när jag läste det. Läste jag verkligen rätt? Kan någonting vara så stor konst att det inte behöver marknadsföras? Ett väldigt egendomligt resonemang.

Nej, jag anser inte att någonting kan vara för ”bra” för att marknadsföra med ”enkla reklambudskap”. Marknadsföring i en eller annan form behövs alltid för att konsumenten ska bli medveten om att produkten (filmen, boken, skivan, eller vad det kan tänkas vara) finns på marknaden, det är inget konstigt i det. Det är när reklamen börjar bli så pass desperat att man får en känsla av att produkten inte kommer att kunna infria mina förväntningar som jag reagerar negativt på den, men det händer väldigt sällan.

Och för den delen, vad skulle vara fel med enkla reklambudskap? De enkla budskapen är de som fastnar. Att tro att någonting står över all form av marknadsföring betyder inte att det är bättre än någonting annat, det betyder att det är en produkt som inte går att marknadsföra! Och att tro att någonting är för bra för att marknadsföras kommer inte att bidra till att produkten sprids. Även om word of mouth är en viktig del av modern marknadsföring krävs det mer än så för att en produkt ska bli framgångsrik, och då kan man inte ha en attityd som säger att något är för ”bra konst” för reklam.

Kommentera

