Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Ett förlag som ser framåt

Det är alltid lika glädjande med förlag som tar till sig ny teknik och inte är rädda för att testa något nytt. I det här pressmeddelandet berättar Rabén & Sjögren om sin nya satsning på barnböcker i form av appar för smartphones och surfplattor. Onekligen en idé som ligger rätt i tiden. Är det några som är villiga att ta till sig ny teknik så är ju barn! Men jag hoppas att det kommer att göras liknande satsningar även för vuxna. Framför allt hoppas jag dock att den aktuella satsningen faller ut väl.

Förhoppningsvis kommer förlagets satsning att öka intresset för läsande hos barn. De uppger att tanken bakom deras satsning är att skapa ett alternativ till spel och andra ”flashiga appar”. Även om jag personligen inte anser att det är något större problem att barn spelar är det helt rätt att presentera ett alternativ. Deras satsning är i linje med hur man faktiskt konsumerar media år 2011.

Jag skulle själv inte alls ha något emot att se mina böcker som appar. Jag resonerar som så att om en bok skrivs med hjälp av en dator kan den även läsas (eller snarare upplevas, som jag tror är ett mer passande uttryck) med hjälp av en dator (smartphones och surfplattor är ju faktiskt en enklare form av datorer).

2 svar

  1. Ett bra initiativ att få barn att läsa mera. Det kanske ger mer än spel även om de också kan vara stimulerande på sitt sätt😉

    2011/09/21 kl. 23:40

    • Det är ju skillnad på spel och spel. Att spela spel där man bara ska slå ihjäl en massa personer är inte särskilt utvecklande, men jag spelade många spel där man fick använda hjärnan mycket när jag var yngre, och jag tror att jag hade mycket nytta av det🙂 Det där måste ju vara bra spel, bara utgår ifrån det.

      2011/09/21 kl. 23:50

Kommentera

