Om litteratur och skrivande! (Och livet.)

Vad är väl en bal på slottet …?

Nej, det blir ingen bokmässa för min del i år. Förra året när bokmässan hölls var jag i Bollnäs och gifte mig. Jag tänkte inte så mycket på mässan just då, eftersom jag hade helt andra saker i tankarna. Och i ärlighetens namn hade jag varken ork till eller råd att åka till bokmässan. Jag kände mig ganska utarbetad efter ett drygt halvår på min förra arbetsplats. Eller, jag trodde i alla fall att jag var utarbetad. Någonstans fanns tanken att nästa år kommer jag att ha råd och möjlighet att åka till bokmässan. Men … vad är väl en bal på slottet?

Det skulle så småningom visa sig att jag befann mig i den första fasen av min sjukdom. Eller åtminstone alldeles på gränsen mellan där man kan ha ett fungerande liv och där man inte längre fungerar och ohjälpligt blir sjukskriven. Maria, min fru, trodde att min hand skakade av nervositet när vi gick genom kyrkan på vår bröllopsdag, men jag kände mig inte det minsta nervös, och skakningarna blev bara värre och värre. Några månader senare kunde jag inte längre hålla i ett glas. Sedan kom problemet med talet och problemen med att gå. Ja, den där historien har ni redan hört vid det här laget.

Jag kommer att försöka hålla bloggen igång så länge det bara är möjligt, men jag kan inte förneka att allting går åt helt fel håll. Det känns heller inte som något alternativ att minska ned på antalet inlägg. Eftersom jag strävar efter att bli en etablerad bloggare och skribent känns det som att det är allt eller inget som gäller. Om jag inte kan uppdatera bloggen minst en gång om dagen känns det inte meningsfullt att blogga. Jag har läst otaliga bloggar där personen bakom bloggen klagar på brist på idéer att blogga om. Jag har definitivt ingen brist på idéer, det är min ork och energi som tryter. Det känns tämligen bittert, kan jag lova. Jag har massor med idéer för mitt skrivande också, men problemet är detsamma även när det gäller det.

De problem som uppstått med mina ögon gör heller inte någonting bättre. Ögonen belastas mindre när jag skriver än när jag läser, men bristande ork i kombination med ögon som inte längre fungerar som de ska är en mycket dålig kombination för den som älskar att läsa och skriva. Jag kan inte göra mer än att fortsätta vara envis, och det kommer jag fortsätta vara så länge jag klarar av att sitta upprätt framför en dator! Ett annat problem som uppstått är att mitt minne börjar svika. Jag har svårt att hitta ord (det tog exempelvis en halvtimme innan ordet satir, som står här nedan, dök upp). Dessutom märker jag att mina meningsbyggnader blir ganska konstiga emellanåt. Inte alls kul.

Det blir ingen bal på slottet i år heller. Varken hälsan eller ekonomin tillåter det. Och även om jag tog mig dit skulle jag nog inte ha något större utbyte av det eftersom mina möjligheter att förbereda mig inför det hela är starkt begränsade (man vill ju inte komma dit opåläst och oförberedd). Men jag har definitivt inte gett upp hoppet om att det kan bli bokmässa nästa år istället.

Jag vill redan nu komma med ett litet påpekande angående morgondagens inlägg. Det är inte meningen att det ska tas på alltför stort allvar. Jag skrev det för flera veckor sedan och tidsinställde det att publiceras samma dag som bokmässan inleddes. Det är avsett att tolkas som satir över den svenska bokutgivningen, men är i vanlig ordning inte avsett som något angrepp på enskilda personer.

4 svar

  1. Finns det någon chans tillbättring med den sjukdomen du har? Tänkte att det blir fånigt att önska krya på dig om det inte går. Jag läser iaf alla dina inlägg, även om jag inte kommenterar på alla.

    Håll flamman levande🙂

    /Elin

    2011/09/21 kl. 07:08

    • Jag måste tyvärr vara ärlig och säga att jag inte tror att den här sjukdomen går att bota, sorgligt men sant. Det är troligtvis någon form av neurologisk sjukdom, och de går att bromsa men inte bota. Det gör dock ingenting om man säger ”krya på dig”, jag vore ju konstig om jag tog illa vid mig för det.

      Och givetvis kommer jag att hålla flamman levande! Jag har (för tillfället) uppslag till dagliga blogginlägg så det räcker till februari (och listan fylls hela tiden på)🙂

      2011/09/21 kl. 07:18

  2. Samma här. Verkar som att jag aldrig kommer att lyckas ta mig till bokmässan. Har velat åka dit i säkert tio år nu eller så.

    Förhoppningsvis får vi båda chansen nästa år.🙂

    Styrkekramar!

    2011/09/21 kl. 09:27

  3. det finns alltid en nästa gång. Jag har inte heller möjlighet att vara på bokmässa i år (ekonomi och tid) men vem vet, vi kanske träffas där nästa år😉

    2011/09/22 kl. 00:57

Kommentera

